Mirza Jelecak inför kvällens match

ÖSK tar emot Uppsalaget IK Sirius i säsongens femte träningsmatch. ÖSK har gått obesegrade hittills under försäsongen med vinster mot IK Brage, Hafnarfjarðar, Mattersburg och Slovan Liberec. Matchstart 17.00 på Behrn Arena.

Vi tog ett snack med ex-ÖSK:aren Mirza Jelecak som är nybliven tränare i Sirius tillsammans med Kim Bergstrand och Thomas Lagerlöf.

Ny tränare i Sirius ”Jelle”, berätta.
– Jag fick det här erbjudandet  i höstas och det kändes så jäkla bra. Både Kim (Bergstrand) och ”Tolle” (Thomas Lagerlöf) är grymt kunniga. Jag vill ju jobba med fotboll så det här är som handen i handsken. Nu har vi kört sedan december, jag är med på alla träningar och matcher och sen har vi en gymnasieskola som jag kör 2-3 morgonpass varje vecka där några spelare från a-truppen finns med.

En nykomling som gick som tåget i fjol. Har ni hunnit prata något om målsättningar inför säsongen?
– Nej, vi har inte gjort det. Vi sparar det till lägret. Vi åker till Cypern imorgon och blir borta en vecka. Vi kommer ha en del teoripass och prata om det då.

Vad har ni för matcher inplanerade på Cypern?
– Hammarby på fredag, det blir en match bara det tycker vi räcker. Vi har spelat tre matcher redan och har Bajen nu då sen börjar ju Svenska Cupen där vi möter Djurgården. Vi kör en match i veckan ungefär under hela försäsongen.

Hur skulle du beskriva Sirius spelsätt?
– Vi spelar en form av 4-2-3-1, men vi vänder på den där mittfältstriangeln ibland. Vi har inte jobbat så mycket med en klassisk 4-4-2, så mycket kan jag säga.

Hur bra koll har du på ÖSK?
–  Det är några nya spelare som jag inte känner till så mycket men de flesta känner jag till. Det är ju många som är kvar sedan i fjol och de värvningar som gjorts med Åhman Persson, Mensah och Crespo som visserligen var på lån förra året de känner jag ju till.

Vill du hälsa något till ÖSK-publiken?
– Det ska bli kul att komma hem om man säger så. Det är klart att ÖSK är speciellt, jag har spelat där sedan jag var 10 och gått igenom alla juniorlag så det ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag vill ju att det ska gå bra och jag är glad att vi inte spelar i samma serie. Jag tror ÖSK blir att räkna med i Allsvenskan.

Det blir inget inhopp ikväll från dig?
– (Skratt) Nej, jag är avskriven från truppen. Jag tränar inte med laget nu, men jag har varit med nåt pass när vi saknade en gubbe, men det finns ingen tanke om att jag ska spela.


Mirza gästade ÖSKTV i februari 2013 - se intervjun nedan

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908