Juha åker 820 mil för ÖSK

Förstora bilden

Juha Väisänen, en inbiten ÖSK-supporter som numera bor i Albuquerque New Mexico, bokade under gårdagen flyg hem till Sverige för att kunna vara med på plats, på lördag, när ÖSK möter Ljungskile. 820 mil för Svartvitt, det är respekt.

Vi tog ett snack med Juha om beslutet att boka resan hem.

Du väljer alltså att boka flyg hem till Sverige för att se ÖSK:s sista match i Superettan, berätta.
– Det har varit oerhört frustrerande att följa ÖSK genom en halvtaskig Csports-stream från andra sidan Atlanten, i synnerhet nu när det börjar dra ihop sig. Det finns inget bättre än att följa ÖSK på plats. Sedan har man inte varit med om allt för många framgångar som ÖSK-supporter och några av de allra bästa minnena jag har är från säsongen 2006 när ÖSK tog steget tillbaka till Allsvenskan, där vi givetvis hör hemma. Assyriska-matchen och euforin efteråt, med bland annat Patrick Walkers tal utanför hotellet, är något som jag aldrig kommer att glömma!

Har du kunnat följa ÖSK under perioden i USA?
– Jag har följt ÖSK genom Csports. Det har väl fungerat sådär överlag, men tidsskillnaden har gjort så att jag har fått följa flertalet matcher genom iPaden längst bak i klassrummet med kass WiFi-uppkoppling.

Vad är dina förväntningar på lördagens match?
– Mina förväntningar inför matchen är att det blir krig i 90 minuter + tillägg. Några andra förväntningar vågar jag inte ha, men jag hoppas givetvis att ÖSK fortsätter på samma spår som 6A1S-matchen.

Hur blev du ÖSK:are?
– Jag kan inte peka ut någon enskild händelse utan det är något som växte fram successivt när jag var yngre. Det började någon gång i mellanstadiet när ÖSK hade gratis inträde för ungdomar, om jag inte missminner mig helt.

Någon hälsning till de Örebroare som ännu inte bokat plats på bussarna till Ljungskile?
– Boka plats i bussarna! Vill ni inte åka buss så se till att ta er till Ljungskile på något annat sätt. Det kommer bli en magisk dag och vi måste göra vårt på läktaren för att stötta spelarna tills domaren blåser av matchen.

Till sist då, hur slutar matchen?
– Jag tror det blir 0-2. Hasani och Wikström gör mål!

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908