Gerzic inför mötet med ÖSK

Förstora bilden

Att Alexander Axén blir ett lyft för ÖSK är inget tvivel om. I alla fall inte om man frågar Nordin Gersic.

- Alex blir en mycket viktig pusselbit i Superettan, säger Nordin.

Som de flesta känner till vid det här laget så kommer Alexander Axén in under ÖSK fanorna till nästa säsong.

- Han är bra på att prata med spelarna och att få med sig gruppen. Dessutom har han en tydlig spelidé. Han blir bra för ÖSK, konstaterar Nordin.

Debutsäsongen i Blåvitt har varit lite upp och ner för Nordin.

- Det har gått bra emellanåt, men jag har också varit mycket skadad. Ljumskarna har krånglat blada annat.

IFK Göteborg var en av de stora favoriterna inför den här säsongen. Nyförvärv som ÖSK: arna John Alvbåge, Nordin Gersic, Daniel Sobralense och Pontus Farnerud för att nämna några drog in Blåvitt i guldsnacket. Lägg därtill landslagsmannen Tobias Hysén och Robin Söder. Förre guldtränaren från AIK Mikael Stahre anställdes. Man hade värvat spetskompetens både på ledar och spelarsidan. Nu skulle det hända stora saker. Blåvitt skulle spela en teknisk fotboll med mycket passningar och stort bollinnehav. Fjärran från den fotboll som gjorde Blåvitt känt i hela Europa med press, understöd långa bollar och mycket fysik. Allt var klappat och klart.

Verkligheten blev en helt annan. Faktum är att man var på väg mot en mardrömssäsong.  Långt in på hösten låg man farligt nära kvalstrecket. Snålblåsten ven runt Ullevi och varhelst man drog fram. Som om det inte var nog med elände så flyttade Tobias Sana till Holland. Olyckskorparna kraxade.

Det hela vände dock. Många hävdar att det framgångarna kom när Mattias Bjärsmyr återvände till IFK.

- Vi är absolut inte nöjda med säsongen. Vi fick en dålig start och det tog långt tid innan poängen började ramla in, säger Nordin vidare.

Vad är skillnaden mellan att spela i Blåvitt och ÖSK?

- Absolut inget ont om ÖSK, men allt är större och proffsigare här. Vi har Kamratgården med bland annat egen kock och många fina träningsplaner runt i kring. Jag tycker att också att jag utvecklats under tiden här. Träningsmiljön är mycket bra med hård konkurrens.

Varför åker ÖSK ur allsvenskan?

- Det är svårt för mig att säga, men det är klart att spelarmaterialet inte räckt till. Det är väl en av anledningarna.

Roland Andersson

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908