På djupet med Magnus Wikström

Förstora bilden

Det har varit ett tufft år för Magnus Wikström. Möt ÖSKs kapten i ett samtal om framtiden och om det ansvar som vilar på hans axlar som kapten.

Du har ett utgående kontrakt med ÖSK. Hur ser du på din situation och framtid i klubben?  

— Jag ser det som att det är det enda jag vet i nuläget innan vi är överens eller om vi går skilda vägar. Jag har kontrakt året ut, det är inte så mycket mer att ta ställning till just nu. Jag för en dialog med klubben om en eventuell fortsättning så får vi se vart vi hamnar.

Men det finns en konkret förhandling mellan dig och ÖSK?  

— Jag vet inte om det är så mycket förhandlingar än, men vi har diskuterat en fortsättning, det har vi gjort. Vi har redogjort för hur vi ser på framtiden, både jag och klubben.

Det har ju varit ett stormigt år. Är det avgörande för din framtid att klubben är tydliga med direktiven inför 2013 med organisation och så vidare?  

— Ja, det är det. Med tanke på tiden som har varit så tycker jag att det är väldigt viktigt med vilket ledarskap ÖSK går in med i framtiden. Även styrning och vilka signaler man skickar från styrelsen och nere på våran omklädningsrumsnivå.

Det är organisation och nån slags gemensam hållning snarare än serietillhörighet som är viktigt när du tar ställning om framtiden?  

— Ja, men så är det ju. Det är inget snack om att man hellre spelar i Allsvenskan än Superettan men det är ingen faktor som gör att jag skulle välja att lägga av med fotboll utan det är andra bitar som känns väldigt viktigt. Både för mig personligen men också för föreningen.

Hur mycket information har ni i spelartruppen fått om framtiden?  

— Just nu vet vi inte så mycket. En del saker ska man som spelare inte vara inblandad i heller, så att säga. Vi har haft nog med att koncentrera oss på vårat. Men det är väl klart information och kommunikation är en viktig del och det är saker som jag tror föreningen strävar efter att bli bättre på. Såna frågor vet man att det förs diskussioner kring i hela organisation nu när vi har hamnat i det läge vi är i. Vi förstår att så länge det blir rätt får det ta tid. Men samtidigt så är det optimala att det går snabbt och att det blir rätt och det minst optimala är ju att det tar lång tid och ändå blir fel.

Håller man på och ser över truppen i sin helhet nu?  

— Det tror jag men jag tror man är i uppstarten av hela det här. Vi vet fortfarande inte vilken serie vi kommer tillhöra 2013, så är det, även om det blir mörkare och mörkare för varje omgång som vi inte tar poäng. Klubben kan ha en tanke, individen kan ha en annan tanke. Innan man pratat igenom och diskuterat den situationen så hänger det mycket i luften. Beroende på att vi hamnat där vi hamnat kanske den där "silly-season" startat lite tidigare för oss i år.

Har det varit annorlunda att vara kapten ett år som detta? Större ansvar?  

—  Ja, det måste jag vara ärlig med att säga. Det har varit ett tufft år på det sättet, även om man lär sig av tuffa tider. Först och främst är jag fotbollsspelare och vill lägga så mycket energi som möjligt på att hjälpa laget men det ska man inte sticka under stol med att det tagit mycket kraft vid sidan om.

Vad gör man som kapten rent konkret?  

— Till en början är det mycket diskussioner med tränare och så vidare. Alla tränare har lite olika förhållanden till kaptensrollen men oavsett, det är en hel del diskussioner och man agerar lite bollplank mot spelare, tränare, ledare, sportchef och ibland är det styrelsefolk som vill bolla något också. Man är tillgänglig för allt och alla i stort sätt. Hittills har jag aldrig fattat några beslut kring vilka spelare som ska spela eller vilka tränare som ska träna. Det är många som vill höra ens åsikt och bolla lite här och var, så är det.

Jag förstår att det blir känsligt att gå in i detalj och analysera vad som gått snett i år men om man ska fokusera på framtiden. Vad blir viktigt att tänka på när man bygger truppen för 2013? Vad är det för pusselbitar som måste falla på plats?  

— Alla har nog sin egen syn på det. Från min synvinkel som spelare så tror jag att det är väldigt viktigt att vi har ett starkt ledarskap kring laget. Ett starkt, tydligt och rätt ledarskap helt enkelt som dessutom måste få påverka och rekrytera såna spelare som behövs.

"Jag kan bara se på mig själv. För mig känns det mer speciellt att spela på Behrn Arena för ÖSK än vad det gjorde på Strömvallen när jag spelade i Gefle."

Hur viktigt är det med lokal förankring?  

— Det är svårt att diskutera både när det gäller ålder på spelare och förankring och så vidare. Det viktigaste är att det blir rätt spelare. Jag tycker att man har tappat lokal prägel över laget för varje år som har gått på något sätt. Man har mist det lite. Jag tror alla är överens om att det är viktigt att hitta rätt spelare i ÖSK men frågar du publik och samarbetspartners så är det klart att det är roligare om det kan vara så lokalt som möjligt. Jag kan bara se på mig själv. För mig känns det mer speciellt att spela på Behrn Arena för ÖSK än vad det gjorde på Strömvallen när jag spelade i Gefle. Den biten kommer du aldrig komma ifrån. Det finns väl statistik över allting, men Örebro är ju känt för att få fram duktiga talanger och fotbollsspelare.

Det här är kanske en fråga man inte får ställa, men jag gör det ändå. Hur ser du på sannolikheten att det blir ett riktigt Örebroderby nästa år?  

— Jag tror inte det blir det.

Men ett länsderby kanske?  

— Ja, det är mycket möjligt (skratt) Det är svårt att svara på faktiskt. Just nu är man mitt upp i det här och jag tror det är en väldig fara att man lämnar "här-och-nuet" för mycket. Oavsett var man är, vilken fas eller hur det ser ut och om det går bra eller dåligt är det viktigt att  man är "här-och-nu". Annars blir det inte bra. Det är det vi fokuserar på. Nästa år om det skulle visa sig bli ett stadsderby, då gäller det vara "här-och-nu" då också. Det är det som gäller.

Och här och nu är ju en match mot Giffarna på söndag.

— Exakt. Det är normala träningar innan och alla förberedelser bygger på att man ska vara så pigg, fräsch och sugen som möjligt tills på söndag eftermiddag. Det är inget annorlunda. Sundsvall har gått bra och har ett bra lag, men det är dags för oss att vända på uddamålsförlusterna till segrar. Det är det som gäller.

Till sist. Den allsvenska toppstriden är ju stenhård. Har du någon personlig favorit?

— Jag har sagt att det vore kul om Häcken skulle vinna även om jag inte tror att de kommer att klara av det. Jag hoppas lite på Häcken, men tror på Elfsborg.

Lycka till på söndag nu Mange.

— Tack.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908