Inför ÖSK-GIF Sundsvall

Förstora bilden

Imorgon söndag är det dags för match mot GIF Sundsvall. -Jag hade önskat att vi hade varit närmre och kunnat pressa dom ordentligt, säger Per-Ola Ljung.

På söndag är det återigen dags för hemmamatch. Denna gång är det GIF Sundsvall som kommer på besök. I skrivande stund hittar vi Giffarna på kvalplatsen, elva poäng före ÖSK.

I matchen på söndag får GIF Sundsvall klara sig utan sin tränare, Sören Åkeby, då han är avstängd i matchen mot ÖSK efter att han i den senaste matchen mot AIK blev uppvisad på läktaren.

Per-Ola Ljung är nöjd med hur laget skapade chanser i senaste hemmamatchen men effektiviteten vid målchanserna måste bli bättre.

Match mot GIF Sundsvall. Vad ska vi tänka på?

 – GIF Sundsvall är en nykomling som gjort en stark säsong och nu går vi mot avgörande skedet av Allsvenskan och då är dom inblandade i tråkigheter som dom i somras kanske tänkte att de skulle slippa. Det säger lite om hur svårt det är att spela i Allsvenskan. Jag hade önskat att vi hade varit närmre och kunnat pressa dom ordentligt. Men vi får ta varje situation för sig. Sundsvall är ett passningsskickligt lag, dom har starka offensiva kvalitéer och skickliga kantspelare i Forsberg och Helg.

Var hittar man svagheterna hos Sundsvall?

 – När dom ställer upp laget så finns det en del ytor i deras grundorganisation som vi känner att vi vill åt. Sedan handlar det om att kombinera deras eventuella svagheter med våra styrkor och jag hoppas att vårat inläggsspel är något som vi kan göra mål på. Vi brukar kunna skapa farliga chanser på vårt inläggspel och det gjorde vi i senaste hemmamatchen mot Norrköping. Saknades en del i effektiviteten i den matchen. I normala fall så vinner vi den matchen på både de högkaratiga chanserna som vi har och antalet chanser. Det är jag nöjd med, men effektiviteten måste upp. Vägen fram och att fortsätta använda inläggsspelet som ett farligt vapen, det tror jag absolut att vi ska fortsätta att jobba med. Sedan tror jag också att vi har hittat spännande ytor där vi kommer satsa extra hårt på genombrott, vad exakt det är vill jag såklart inte avslöja.

Grahn och Bamberg avstängda. Hur påverkar det?

 – Det är klart att det påverkar men så här är situationen för alla lag. Standardsvaret är ju att andra får spela, andra som stått i kulissen och velat få spela. In och kör nu och ta chansen. Det är så ett fotbollslag fungerar och måste fungera. Det blir lite annorlunda på så sätt att det blir konstellationer som tidigare inte spelat ihop. Vi måste ta till vara på de spelarkvaliteter som vi har och då kan det också bli så att vi ändrar lite i uppställningen också.

ÖSKs tre senaste

Elfsborg - ÖSK 1-0

ÖSK - Norrköping 0-1

Syrianska - ÖSK 2-2

Sundsvalls tre senaste

Sundsvall - AIK 2-3

Sundsvall - Gefle 0-1

Elfsborg - Sundsvall 0-0

Avstängda ÖSK

Daniel Bamberg, Tobias Grahn

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908