Bamberg: "Jag trivs jättebra i Örebro"

Förstora bilden

Daniel Bamberg kom från norska Haugesund innan säsongen och har fått en nytändning i ÖSK. Möt brassen i ett samtal om fiske och om att bli svensk. 

Du kom från norska Haugesund inför säsongen. Hur har flytten påverkat dig? Trivs du i Örebro?

– Jag trivs jättebra i Örebro, det är en jättefin stad. Vi har inte presterat så bra som vi hade hoppats på innan säsongen men nu tycker jag det börjar bli bättre. Jag tror att vi är på rätt väg ändå.

Du trivdes aldrig riktigt i Norge?

– På planen var det inga problem, jag hade en bra säsong. Klubben är kanonfin och har en bra organisation men det var vid sidan av som det var jobbigt. Vädret, långa flygresor till bortaresorna – jag kom aldrig riktigt in i det. På det stora hela var det bättre för mig att komma till Örebro och Sverige.

Är det är stor skillnad på Allsvenskan och Tippeligan?

– Det är klart det finns skillnader. Det är lite högre tempo i Norge med böljande spel fram och tillbaka. I Sverige är lagen mer taktiskt skickliga men kanske också mer tekniskt starka.

Du kom till Sverige första gången 2005. Börjar du känna dig som svensk?

– (skratt) Jo, jag har spelat här länge nu och jag har trivts riktigt bra i de klubbar jag spelat i.

Har du familjen i stan?

– Min tjej var här i tre veckor under uppehållet men nu har hon åkt tillbaka till Brasilien. Det är klart att det är svårt med avståndet. Det är många grejer man saknar med Brasilien, havet och naturen t ex, men jag tycker jag att jag har det bra här.

Det sägs att du är en rackare på att fiska?

– (skratt) Vi är ett gäng som fiskar i ÖSK faktiskt. Jag har varit ute med Tommy, Emil, Martin Magnusson och Tomer bland annat. Det är roligt att åka iväg när vi har en ledig dag. Att bara ta det lugnt och fiska lite. När jag har semester och är hemma i Brasilien fiskar jag jättemycket. Vi fiskar i en sjö hemma och ”dorado” är den fisken som är mest eftertraktad att få upp.

Kan fotbollsspelare slappna av eller börjar ni direkt tävla om fångsten?

– (skratt) Vi har lite grejer för oss. Det är alltid snack om vem som har fått upp flest och den största.

Förutom fiske då?

– Jag kollar väldigt mycket på film och olika tv-serier.  Än så länge har det inte blivit någon golf i Örebro, men jag har spelat mycket tidigare i Sverige.

Du har spelat i många klubbar? Några spelare som du vill lyfta fram?

– Det är svårt, man har spelat med så många. André Santos spelade jag med i Figueirense. Han är i Arsenal nu. Sen spelade jag med Ari da Silva Ferreira, som var i Kalmar för några år sen. De är riktigt duktiga!

Nu väntar Mjällby ikväll.

– Mjällby är ett bra lag som spelar ett rätt så klassiskt 4-4-2. Det gäller att gå ut och jobba riktigt hårt. Jag tycker att vi är på rätt väg med laget.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908