Astvald: "Jag har fått en nytändning"

Förstora bilden

På måndag är det dags för hemmamatch då ÖSK möter Mjällby AIF på Behrn Arena klockan 19.00. Sedan Per-Ola Ljung blev ny tränare så har Marcus Astvald fått kliva in i banan och spela central anfallare. Senast mot Åtvidaberg kvitterade Marcus i slutet av matchen och såg till att ÖSK tog en viktig poäng med sig hem.

- Det har lossnat lite för mig, det är alltid viktigt för en anfallare att göra poäng. Man mår ju bättre när man får göra mål och självförtroendet blir bättre. Jag har fått en nytändning och allt har blivit roligare. Jag känner mig inte så låst längre.

Marcus har börjat hitta sin roll mer och mer i det centrala anfallet och Per-Ola Ljungs 4-4-2 system.

- Jag kan inte säga att jag är van att spela centralt men det börjar kännas bättre och bättre och jag kommer in i det mer och mer. Jag trivs bra där, man blir mer involverad i spelet och man kan operera mer fritt i större ytor. Jag blir inte låst till en kant. Jag kanske kan utnyttja mina spetsegenskaper på ett bättre sätt på kanten, men centralt kan jag få driva lite mer med bollen, sedan kommer jag mer till avslut nu än vad jag gjorde ute på kanten.

Match mot Mjällby på måndag, hur går tankarna inför matchen?

- Defensivt så är vi starka och står rätt just nu. Det är väl vårt offensiva spel vi måste förbättra, att kunna etablera ett spel på motståndarnas planhalva och ha lite längre anfall. Jag tycker vi borde ha bra chanser mot Mjällby, deras backlinje är inte så vass, där ska vi kunna hota.

Du har ju tidigare representerat Sverige i bland annat U-21 landslaget. Finns det fortfarande med i dina tankar och planer?

- Men samtidigt har jag inte presterat och jag har känt mig låst i mitt spel. Det har väl både med mig själv att göra och att jag tidigare kände att jag inte fick spela ut på det sättet jag vill göra. Det är klart att det är surt att man inte längre är med där, man vill ju alltid spela i landslaget. Det är inget jag går och tänker på hela tiden men det är klart att det finns där i bakhuvudet.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908