Per-Ola: "Spelarna har visat en strålande attityd"

Förstora bilden

ÖSK besegrade Malmö FF med 2-1 på Behrn Arena. Per-Ola Ljung är nöjd med prestationen men vill inte prata om någon P-O effekt.

- Det är bara att jämföra prestationen dom har mot AIK med känslan dom har när dom åker från Behrn Arena, det är ju som natt och dag och det är nog det högsta betyg vi kan få med vårt sätt att spela mot dom. Vi visste vad vi behövde göra och uppnå i vårt offensiva spel för att kunna skapa farliga målchanser och jag tycker att vi hittar dit som vi ville hitta och vi var kanske inte hundraprocentiga i kvalitén när vi väl kom fram. Hur mycket det berodde på prestation, ork och energi eller om det bara hade med kvalité att göra, det vet jag inte. Kombinationen av ett balanserat försvarsspel och ett giftigt anfallsspel tycker jag var det som gladde mest. Förutom att det var ytterligare ett tillfälle för våra fantastiska spelare att visa att dom har absolut inte tappat sugen och dom är verkligen sugna på att visa vad de kan göra för klubben, säger Per-Ola Ljung.

- Vi får inte glömma den sammanlagda styrkan och det sammanlagda suget efter segern om vi jämför dom som var på planen och dom som var på läktaren. Det kändes ner på planen och det kommer behövas fortsatt fint stöd från publiken. Det var verkligen vad vi fick till laget. Det är gott att publiken är med oss, det kommer att behövas, fortsätter Per-Ola Ljung.

Det pratas om en P-O Ljung effekt nu. Vad säger du om det?

- Det är löjligt. Det hade väl varit kul för mig om jag hade kunnat säga det men det är nån medial variant på att man vill hitta nåt. Det är ju rätt långt från sanningen. Samtidigt vill jag inte springa här med nån falsk blygsamhet för en tränare i en allsvensk förening har en viktig roll och jag har en viktig funktion i ÖSK för tillfället, men credit ska vi ge till våra fantastiska spelare, det är dom som gör jobbet. Oavsett vilka idéer en tränare har, kan man inte hitta ett sätt att jobba med laget som fungerar så händer ingenting. Spelarna har verkligen visat en strålande attityd och karaktär och att det finns kvalité och spännande spelarmaterial har jag hävdat hela tiden så det finns ingen anledning att ändra sig nu. Spelarna ska absolut ha den största delen av det här, det tycker jag definitivt.

Hur peppar man laget när man ligger sist i tabellen?

- Titta på tabellen om du vill, den ser ut som den gör ändå. Det är inget att lägga energi på. Det vi kan lägga energi på är det vi kan påverka, det kan låta som en klyscha, men det är ju inte mindre sant för det. Vi jobbar på att skapa ett visst klimat runt laget, vi gör vad vi kan för att förbereda oss inför varje prestation, mer kan vi inte göra.

Nu väntar dubbelmöte med Häcken. Vad blir viktigast att tänka på?

- Dom är inte helt olika MFF i sitt spelsätt. Dom har absolut sina starkaste sidor i sitt offensiva spel. En skillnad är ju dock den här långa bollen som Malmö rätt frekvent använder sig av i uppspelet till Mathias Ranegié där dom sedan bygger vidare i sitt anfallsspel. Det finns inte riktigt på samma sätt i BK Häcken, där handlar det snarare om en djupledsboll mot en Waris Majeed som kan skada med fart. Häcken är ett starkt offensivt och kombinationsspelande lag med många vapen i offensiven.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908