Per-Ola: "Vi tänker göra allt vi kan"

Förstora bilden

Ikväll kommer Malmö FF på besök till Örebro och Behrn Arena, ett lag som Per-Ola Ljung har extra bra koll på.

-Jag har bra koll på de flesta lagen i Allsvenskan. Men jag tycker nog att vi har extra bra koll på Malmö. När man varit i Helsingborg, det är alltid något extra med dom matcherna, det finns en närhet på många olika sätt mellan dom klubbarna. Det är ett lag med många styrkor men där finns en del svagheter också och frågan är om vi kan hitta dit och trycka på dom knapparna.

Vad blir det viktigaste att tänka på i matchen?

- När man spelar mot Malmö FF så är det klart att vi behöver få stopp på deras flyt i anfallsspelet. Kommer dom in i sitt ”flow” så är dom väldigt svåra att ha att göra med. Och när dom har dom dagarna som dom till exempel hade mot AIK och mot Helsingborg i våras då är det få lag som har så hög högsta nivå i denna serien som Malmö har i sitt spel. Det vill vi såklart fördärva för dom. Det är också viktigt att man i dom här matcherna inte bli så upptagen med deras högsta kvalité. Vi ska också ha ett spel och vi ska också kunna bita tillbaka och spela ett anfallsspel. Det är hela tiden en balans. Det kommer absolut inte vara nån dödgrävartaktik mot Malmö. Vi måste försöka använda de styrkor vi har.

Känns det speciellt att möta Malmö FF som gammal Helsingborgare?

- Nej det kan jag inte säga. Det har varit speciellt på grund av några speciella tillfällen under årens lopp. Vi hade en negativ upplevelse för något år sedan då vi fick avbryta en match. Vi har haft underliga tillfällen som när en vattenflaska stoppade ett mål som var givet. Malmös målvakt hade ställt en vattenflaska precis bredvid stolpen så när bollen var på väg in så studsade den ut. Den är en klassisk historia som bara får liv genom att det var mot Malmö det hände. Hade det varit mot Gefle hade ingen kommit ihåg det.

Du har varit i ÖSK som tränare drygt tre veckor. Tycker du att det finns en positivitet och glädje i laget trots tabelläget?

- Ja det tycker jag. Och det visar dom varje dag på träningarna. Vi har bara haft bra träningar skulle jag vilja säga. Det finns inte en gång då vi kommit tillbaka efter en träning och känt att det inte varit speciellt lyckat. Det har varit bra attityd och bra karaktär varje gång vi gjort någonting. Det är också enda vägen fram så jag är glad att det är så. Jag hoppas bara nu att vi kan se detta i matcherna också, att det syns på planen. För killarna är beredda att göra vad som krävs, jag vill bara att dom ska kunna få visa det för vår publik också.

Är du överraskad över att det är så?

- Ja, kanske lite. Men det är mer kopplat till mina förväntningar. Jag hade kanske förväntat mig att träffa både spelare och folk runt om klubben som kanske var lite stukade och kanske inte det bästa självförtroendet. Men det har inte varit så. Alla verkar sugna på uppgiften och det finns en nyfikenhet att ta till sig dom grejerna som vi jobbat med och man har jobbat på bästa sätt. Jag har absolut inget att klaga på. Det är tabelläget och resultaten som varit problemet och vi är fullt medvetna att arbetet kommer innan resultatet. Det är rätt väg att gå. Nu hoppas jag för killarnas skull att dom lyckas visa det på planen och att folk märker att ingen hänger läpp. Vi tänker göra allt vi kan.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908