Sixten inför matchen

Förstora bilden

Imorgon klockan 19:00 drabbar ÖSK och BK Häcken samman på Behrn Arena. Läs vad tränare Sixten Boström har för tankar inför matchen.

ÖSK har inte förlorat i Allsvenskan sedan fjärde maj(Gefle 0-2). Hur är stämningen i truppen?

— Den är mycket bra för tillfället. Skadeläget ser allt bättre ut och det var en viktig vinst borta mot Trelleborg senast. De hade inte förlorat hemma på ett år tror jag, så den skalpen var bra för vårt självförtroende.

BK Häcken hemma på Behrn imorgon, ett lag som inte vunnit en enda match utanför Göteborg i år. Blir det en lätt match?

— Absolut inte. Jag tycker Häcken är ett bra lag som nog förtjänar att ligga högre upp i tabellen sett till det spel laget presterat under våren. Jag har sett flera av deras matcher och de har imponerat på mig. Till exempel gjorde de en mycket bra match senast när de besegrade Hammarby med 2-0.

Vad har Häcken för styrkor?

— De har ett väl sammansatt lag. De har ett välorganiserat försvarsspel vilket naturligtvis försvårar motståndarnas offensiva spel. De är också väldigt starka på fasta situationer, vilket vi får vara vaksamma på imorgon. Offensivt sett har Häcken ett mycket rappt omställningsspel som där de är duktiga på att straffa sina motståndare. Mycket av det spelet kretsar kring Jonas Henriksson, Mathias Ranégie och Paulinho. De är väldigt snabba alla tre och duktiga på att utmana sin motståndare.

 

Hur försvarar man sig mot ett kontringslag som Häcken?

— Det är svårt. Det gäller framförallt att vara oerhört uppmärksam när omställningssituationerna uppstår. Vi har studerat en del videosekvenser för att visa spelarna vilka situationer som är farliga så de ska känna igen dem under matchen. Vaksamhet är som sagt mycket viktigt.

 

Har Häcken några svagheter?

— Jo, visst har de det men dem håller jag för mig själv(skratt).

 

Vilka förbättringar vill du se från cupmatchen mot Häcken (förlust 0-1) förra veckan?

— Framförallt vill jag se en mycket högre effektivitet i avsluten mot mål. Enligt min mening borde vi gjort åtminstone fem mål i den matchen om vi bara hade varit noggrannare i avslutningssituationerna. Spelet i sig har jag inte direkt någonting att anmärka på, jag är nöjd med hur vi genomförde matchen. Vi skapade tillräckligt med målchanser för att vinna och då kan jag inte vara annat än nöjd.

Vad tror du om matchbilden imorgon?

— Jag hoppas och tror att vi går ut och tar tag i spelet och styr matchen från start. Jag vill se en hög aggressivitet såväl defensivt som offensivt. Har vi det tror jag också vi kommer styra matchen.

 

Unge Marcus Astvald, som debuterade från start mot AIK 5/7, har fått stor uppmärksamhet och beröm i media. Vad tycker du om hans insatser?

— Verkligen jättebra. Jag är otroligt nöjd med det han har presterat sedan han kom in i laget. Han är ung och lär sig nya saker varje träning, man ser hur hans självförtroende växt efter de senaste matcherna. Han är en offensivt lagd spelartyp som hela tiden söker alternativ framåt i planen. Tack vare sin storlek och fart är han svårstoppad när han kommer rättvänd mot sin motståndare.

En annan spelare som lite i skymundan gjort fina insatser är Tommy Wirtanen. Vad säger du om hans högerbacksspel?

— Även han har gjort det mycket bra. Han är ju omskolad anfallare och lär sig den nya positionen mer och mer. I och med detta ökar hans självförtroende och han vågar ta för sig ännu mer. Med de offensiva kvalitéer som han har kommer han utveckla sitt högerbacksspel ytterligare.

Vi är nu halvvägs genom serien, ÖSK ligger på sjätte plats. Är du nöjd med er prestation så här långt?

— Man kan ju såklart alltid förvänta sig mer men generellt sett är jag rätt så nöjd. Jag tycker vi har spelat en bra fotboll och gjort många bra matcher. Samtidigt har vi även gjort några mindre bra prestationer. Förlustmatchen mot Gefle är jag inte nöjd med. Även de två första matcherna, mot Djurgården och Elfsborg, är jag missnöjd med. De matcherna tycker jag vi spelade tillräckligt bra för att få med oss poäng men hade lite oflyt.

Vad vill du utveckla i ÖSK:s spel under hösten?

— Jag vill se oss bli ännu starkare här på hemmaplan, även om vi gjort det bra i vår. Vi vill bli bättre på att avgöra matcherna tidigare, framförallt när vi har ett spelövertag på motståndaren, så vi slipper slita ända till slutsignalen. Bortaspelet behöver vi förbättra om vi vill vara med i toppen av serien. Jag tycker att det har blivit bättre och bättre och det är något som vi jobbar hårt med.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908