John Alvbåge om förlusten

Förstora bilden

ÖSK:s duktige målvakt John Alvbåge fick släppa tre bollar förbi sig för första gången i årets Allsvenska. Läs hans förklaring till debaclet här.

Förlust 1-3 mot BK Häcken, speglar resultatet matchen?

— Ja, det får man väl säga att det gör. Tyvärr går vi rakt in i deras fälla idag och släpper därför mål som vi normalt inte ska behöva släppa till. Alla situationer som de gör mål i hade vi diskuterat innan matchen och verkligen påpekat hur viktiga de var att undvika. Tyvärr misslyckas vi totalt med det.

 

Du är fostrad i Häckens grannklubb Torslanda. Hur är din relation till dagens motståndare?

— Jag känner klubben mycket väl. Torslanda och Häcken har ju haft en del samarbete på ungdomssidan och det känns som jag spelat mot dem hundratals gånger. Jag känner många i föreningen sen Torslandatiden och jag har stött på många av dem som spelar där tidigare i min karriär.

 

ÖSK signum i år har varit att ni släpper in otroligt lite mål. Vad var det som klickade ikväll?

— Svårt att peka på någon enskild detalj. Vi var inte riktigt med i matchen från början och det straffade sig. Det är verkligen inte likt oss att stå och titta som vi gör på baklängesmålen idag. Vi var alldeles för passiva och det håller helt enkelt inte på den här nivån. Det känns otroligt tungt och vi får hoppas att den här förlusten fungerar som en väckarklocka för oss.

 

Idag mötte ni Häckens duktiga anfallstrio med veteranen Jonas Henriksson i spetsen. Vad säger du om dem?

— Idag får man väl säga att det är de som är skillnaden mellan lagen. De vinner matchen åt Häcken. De har en väldigt tydlig rollfördelning och de genomför den bra. Ranégie är bollmottagare, skyddar boll och vinner frisparkar åt dem. Paulinho slår frisparkarna och Henriksson är där och hugger. De är duktiga och vi klarade inte av dem idag.

 

Vad tycker du om Häckens spel i övrigt?

— De spelar smart. De visste säkert att vi har haft problem att föra spelet mot lag som backar hem och bildar betongförsvar. Det var samma matchbild som i förlustmatchen mot Gefle i våras. De gör precis vad de ska och de gör det konsekvent. All krita till dem.

 

Ert eget spel?

— Det är inte alls bra tyvärr. Jag tycker vi löper förhållandevis mycket men vi löper på fel sätt. Vi visar oss inte för varandra utan befinner oss alldeles för ofta i passningsskugga. Då blir det jobbigt att spela fotboll och man tvingas välja svåra spelalternativ. Det gör att vi slår mycket felpass och får för många bolltapp. Personligen kan man väl inte säga annat än att det var en tråkig dag på jobbet. Släpper man in tre bollar kan man aldrig vara nöjd. Framförallt grämer jag mig över det tredje målet, där lurar han(Henriksson) mig rejält. Jag tror han ska skjuta en hård tåfjutt men istället placerar han in bollen. Han var snabbare i tanken än jag var, det kändes riktigt surt!

 

Ni visste innan matchen att Häcken var starka på fasta situationer. Hur fungerade ert försvar mot det?

— Inget vidare kan man säga, de gör ju två mål på fasta situationer. Vi vet hur vi ska göra men är inte riktigt lika hungriga som dem. Vi måste klara av att ta bort deras bästa huvudspelare och dessutom får vi inte ge ifrån oss så billiga frisparkar som vi gör idag.

 

Trots bra resultat under våren har ÖSK fått utstå en del kritik. Känns det som kraven ökar?

— Det gör det absolut. Vi har höga krav på oss själva och en tuff målsättning. Då får man vara beredd på att ta kritik, det är inget konstigt med det. Vi vet att vi kan bättre och det ska vi också bevisa. Det är bara att ta nya tag. 

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908