Sixten Boström inför premiären mot Djurgården

Förstora bilden

Med bara några dagar kvar till den allsvenska premiären satte jag mig ned med huvudtränare Sixten Boström för att höra hur hans tankar går inför bortamatchen mot Djurgården på måndag.  Efter förra årets positiva tabellplacering berättar Sixten försiktigt optimistisk om känslan i laget, målsättningen och varför ÖSK måste lära sig att leva med förväntningar.

- ÖSK är inne i en process där vi ska gå framåt och bli ett lag som emellanåt nosar på topplaceringar.

Lugnet före stormen. Hur är läget i laget?

- Just nu känns det hyfsat bra. Vi spelade en match i lördags som inte var den bästa matchen vi spelat, men vi har pratat igenom den och förhoppningsvis lärt oss någonting utav den.

Är du nöjd med försäsongen totalt sett?

- Ja, till största del är jag det. Det enda skulle väl vara alla skador i laget som varit. Den jobbigaste tiden var när många spelare var skadade samtidigt som vi hade många matcher och träningen blev lidande. Största delen av skadorna var faktiskt arv från förra säsongen som flyttades fram. Egentligen kom det inte så många nya skador, förutom några mindre på ett fåtal spelare.

ÖSK är ofta ett nederlagstippat lag inför en säsong, men i år är det många som tror på framgång. Är det en press ni kan han hantera?

- Det får tiden utvisa hur vi klarar av att hantera den, men jag tycker som så att ÖSK är inne i en process där vi ska gå framåt och bli ett lag som emellanåt nosar på topplaceringar och då måste vi börja klara förväntningar. Med framgång kommer en viss press och den måste man kunna hantera.

Du har tidigare sagt att ni skulle sätta årets målsättning på träningslägret, vad kom ni fram till?

- Vi kom fram till att vi ska vara bland de fem bästa i år.

Djurgården borta väntar i premiären, vad förväntar du dig för matchbild?

- Premiärer brukar oftast vara väldigt mycket om energi och kanske inte lika mycket tanke bakom det man gör. Den som så snabbt som möjligt får sitt lag och sitt spel i ”normalt” tillstånd kommer vara starkast i matchen.  Vi hoppas att vi snabbt kommer in i matchen trots att det kommer vara mycket publik och ljud. Vi är i Stockholm, men vi vill hitta vårt eget spel och på den vägen nå ett bra resultat.

Vilka styrkor respektive svagheter ser du hos Djurgården?

- Djurgården har alltid ett bra lag. De har ändrat på sitt spelsätt och det har tillkommit två nya tränare och man bygger upp något nytt för tillfället. De är ett väldigt intressant tränarpar med erfarenhet och nytt tänkande . Det finns många bra spelare i Djurgården, men synliga brister har jag svårt att hitta. Även om de finns så vill jag inte gärna skrika rakt de ut.

Den allsvenska upptaktsträffen var i tisdags för samtliga allsvenska tränare.  Pratade du någonting med Zoran eller Jeglertz?

- Inte annat än att vi hälsade, det var en tillställning mest för medias skull. Å andra sidan vet jag inte om vi har så mycket att diskutera med varandra i det här skedet nu när vi ska mötas i premiären.

Hur ser skadeläget ut i laget?

- Just nu ser det hyfsat bra ut. Förutom de långtidsskadade tror och hoppas jag att alla är friska på måndag.

Ett stort lycka till mot Djurgården!

- Tack så mycket.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908