Samuel Wowoah om förlusten mot Elfsborg

Förstora bilden

Samuel Wowoah om förlusten i hemmapremiären mot Elfsborg.

- Det är 28 matcher kvar så det är bara att bita ihop och försöka spela det spelet vi vet att vi kan prestera.

Målet var en riktig kalldusch. Först såg det ut att vara en solklar offside, hur uppfattade du situationen?

- När bollen går igenom så tittade man på linjedomaren, hela backlinjen stannade av. Det är ”Kilen” som petar bollen vidare, så det är ju ingen offside även om man gärna ville få det till offside.

Efter två matcher saknas poäng, vad är anledningen?

- Vi torskar, det är den enkla anledningen. I båda matcherna har målen kommit genom oflyt via olyckliga situationer. Det är ju inte meningen av Kihlberg att peta bollen till en offsidestående Elfsborgsspelare. Han går in situationen för att vinna boll och är först, olyckligt.

Det känns inte helt rättvist med noll poäng efter två matcher som ni kontrollerat där motståndarna knappt skapat lägen, vad säger du?

- Defensivt har vi stått upp väldigt bra och den här matchen tycker jag att vi gick in lite mer i närkamperna än vad vi gjorde i Stockholm. Offensivt sett idag så har vi mycket chanser att avgöra. Både Kim och Bassombeng har bra lägen att sätta dit den, men tyvärr blev det inte så.

Inför matchen pratades det mycket om att Elfsborg inte vunnit på i Örebro på nästan 40 år, var det även något ni spelare pratade om?

- Inte riktigt. Bollen är ju rund även om traditionen har sin makt. Ju längre tiden går desto närmare är en svit nära att brytas och det gjorde den idag.

Det var annars ett strålande väder och en grym inramning på hemmapremiären idag, det måste varit kul?

- Jo, redan imorse när jag vaknade kände man sig inspirerad och sugen. Det var kul att spela idag med mycket folk på plats.

Hur tycker du spelet fungerande personligen idag?

- Det fungerade bra defensivt. Jag tycker att jag kunde kommit med lite mer framåt, men när Roni får bollen och går framåt måste man tänka lite säkerhet också. Jag ska försöka komma fram lite offensivare i fortsättningen.

Påverkas den tänkta målsättningen efter två förluster?

- Nej, det är 28 matcher kvar så det är bara att bita ihop och försöka spela det spelet vi vet att vi kan prestera. Det är tungt nu, men det är bara att köra på.

Nästa match väntar nykomlingarna Örgryte, får vi se årets första vinst då?

- Det hoppas jag, men det kommer bli en svår match även om det varit lite kräftgång för ÖIS hittills. Jag tycker ändå att vi är ett bättre lag och att vi borde ta tre poäng.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908