Magnus Kihlberg inför vårens sista hemmamatch

Förstora bilden

Göran Lindhé har fått en pratstund med ÖSKs mittfältsgeneral inför måndagsmatchen mot Brommapojkarna.

Grattis till segern mot GAIS i förra hemmamatchen!

-Tack. Det var skönt med tre hemmavinster i rad den veckan.

Grattis också till din insats där, kanske matchens lirare?

-Tackar. Men både Bassombeng och Wowoah var nog lite bättre än mig.

Du är en av dem som nu har spelat alla matcher hittills, börjar ni känna er slitna?

-Nej, det är inte så farligt, många av oss ordinarie slapp ju spela cupmatchen mot Halmstad. Dessutom får man extra energi av vinsterna.

Just den fina bredden i truppen måste väl kännas tryggt för er i laget, ni behöver ju inte spela halvskadade.

-Vi har väldigt många bra unga spelare som knackar på A-lagsporten. Erik Nilsson t.ex. som har en bra spelförståelse och bara behöver lite mer rutin, men det får han ju genom att spela.

Din namne Wikström skulle försöka hinna med lite golfspelande under det kommande uppehållet, hur ser det ut för din del?

-Det blir ju inte så mycket golfande under fotbollssäsongen, men nu i juni är vi flera som kommer gå ut på hemmabanan Gustavsvik.

Som schackspelare vet jag att tålamod är viktigt. Hur pass viktigt är det med tålamod i fotboll, det gröna fältets schack?

-Det är viktigare än vad folk tror. Det gäller att kunna hålla sig till den uttalade matchplanen hela tiden, trots att utdelningen kanske uteblir. Det är viktigt att bibehålla fokus.

Ni lyckades bra med det mot GAIS. Något annat jag är imponerad av i år är det säkra passningsspelet. Håller du med?

-Det har varit lite till och från, tycker jag. Mot GAIS var det väldigt bra.

Ni är i kvartsfinal i svenska cupen. Vad ser du för möjligheter till cupvinst och spel i Europa?

-Visst finns det stora möjligheter. Det kan bli internationellt cupspel även om vi bara kommer till final (om cupvinnaren också blir allsvenska mästare). Det skulle vara ett viktigt steg för många spelare och en chans att få visa upp sig för Europa.

Dagens motståndare Brommapojkarna började riktigt bra i serien, men tror du att de lekt rommen av sig nu?

-Det har blivit tuffare för dem efter hand, de andra lagen ser upp med BP på ett annat sätt.

Vad vet du om årets BP?

-De är väldigt tekniska efter marken. De har flera unga bra spelare, som fått bättre självförtroende efter den fina starten.

Vad kommer det bli för matchbild?

-Jag vet ju vilken matchbild vi vill ha. Men av taktiska skäl kanske vi inte ska nämna den.

Lycka till i matchen!

-Tack.

Göran Lindhé

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908