Möt fenomenet Ahmed Yasin

Klockan 10.00 är det avspark i semifinalen i Asiatiska mästerskapen mellan Irak och Sydkorea. ÖSK:s Ahmed Yasin har gjort mål två matcher i rad och blev utsedd till matchens lirare i den heta kvartsfinalen mot Iran. Möt Ahmed i ett reportage som publicerades i medlemsmagasinet Sportklubben hösten 2014. Reportaget är skrivet av Mathias Ekdahl.

Jag möter Ahmed Yasin en varm sommardag i mitten av juli och vi bestämmer oss för att genomföra intervjun på intima La Baguette i centrala Örebro. Det är första gången jag träffar Ahmed privat men man behöver inte många minuter med honom för att förstå att detta handlar om en målmedveten ung man med båda fötterna på jorden.

När Ahmed porträtterades i fotbollsmagasinet Offside hösten 2012 så fick läsarna en inblick i de två skilda världar som hans fotbollskarriär består av. Även om han nu har gjort sig ett namn även i Sverige så upplever Ahmed fortfarande enorma kontraster i sitt fotbollsliv.

En hyllad superstjärna i Irak
Det kan inte vara lätt att ena dagen vara hyllad superstjärna i Iraks landslag och nästa dag bli utbuad och utbytt hemma mot Halmstad inför 5 000 missnöjda supportrar på Behrn Arena.

När man tar en titt på hur populariteten tar sig uttryck på sociala medier så får man en känsla för hur många fans Ahmed Yasin har. 61 000 likes på Facebook, 41 000 följare på Twitter och 11 000 följare på Instagram är siffror som de flesta spelare i Allsvenskan aldrig kommer i närheten av.

– Jag har ett otroligt stöd från de irakiska fansen och jag brukar träffa många av dem på ÖSK:s bortamatcher. Ibland ställer de sig med den irakiska flaggan i bortaklacken tillsammans med ÖSK-fansen.  

När man i huvudsak följer Ahmeds utveckling här i Sverige så är det svårt att greppa hans popularitet i Asien. När man tittar närmare på hans individuella utmärkelser så känner jag spontant att risken borde vara rätt stor att han tappar fotfästet och svävar iväg.

Familjen är viktigast

Ahmed har dock båda fötterna på jorden och han verkar oerhört medveten om hur viktigt det är att inte låta populariteten stiga honom åt huvudet. När jag frågar honom om den här problematiken så är han tydlig med att lyfta fram familjens betydelse.

– Familjen är otroligt viktig för mig. Om jag skulle sväva iväg på något sätt så skulle de dra ner mig lika snabbt.

Förutom att få höra hur Ahmed upplever kontrasterna mellan Allsvenskan och landslaget så är jag nyfiken på hur han har resonerat när han har tagit sina beslut. Att gå från Forward till ÖSK har inte varit någon självklarhet för tidigare talanger.

Att han dessutom valde att förlänga kontraktet förra vintern kändes inte heller helt givet med tanke på att det sannolikt fanns betydligt mer lukrativa erbjudanden att ta ställning till.

Ahmed Yasins mentala styrka

En annan förhoppning med intervjun är att få en inblick i Ahmed Yasins mentala styrka. Han har haft en del tunga perioder som seniorspelare men trots sin ringa ålder har han ändå haft is i magen och tagit kloka beslut.

Ahmed spelade ett par säsonger i ÖSK som ung pojkspelare men är i övrigt fostrad i BK Forward. Åren i Forwards A-lag var lite upp och ner när det gäller speltid men han avslutande sin tid i klubben hösten 2010 med några riktigt bra matcher. Något han aldrig glömmer är sista matchen borta mot Valsta Syrianska. Forward hade kniven mot strupen i bottenstriden och låg under med 2-0 inför andra halvlek.

– Jag fick hoppa in i paus och jag lyckades med precis allting. Jag gjorde både mål och assist och vi säkrade kontraktet genom att vinna andra halvlek med 4-0.  

Från Forward till ÖSK - Ett enkelt beslut Beslutet att lämna BK Forward och skriva på för ÖSK var ganska enkelt och okomplicerat.

– Jag har aldrig haft något emot ÖSK och det var inga "hard feelings" från Forward. Jag har personligen aldrig upplevt någon större rivalitet mellan ÖSK och Forward.

Ahmed gjorde en bra försäsong med ÖSK 2011 men när Allsvenskan drog igång hamnade han direkt i frysboxen.

Ahmed är inte den som spyr galla i onödan men jag märker att Sixten Boström inte står högt i kurs.

– Jag kan acceptera att tränaren prioriterar andra spelare men det som var märkligt var att man aldrig fick någon förklaring. Tränarna hade ingen som helst dialog med spelarna.

Trots att Ahmed hade en tung period i Sverige så fick han debutera i det irakiska U23-landslaget sommaren 2011. Han gjorde succé direkt med sin teknik och sina spektakulära dribblingar.

Debut i A-landslaget under Zico

A-landslagets förbundskapten Zico fick tidigt upp ögonen för Ahmed men det dröjde ändå till 2012 innan det var dags för den riktiga landslagsdebuten. Även här tog han för sig och blev en av nyckelspelarna i Zicos lagbygge.

Faktum är att Zico hade Ahmed som sin favoritspelare och det var inte alltid så populärt bland övriga spelare i laget.

– Vid en samling inför en landskamp mot Jordanien så berättade Zico att jag skulle följa med honom på presskonferensen dagen efter. Tidigare hade han alltid tagit med sig lagkaptenen så det kändes speciellt.

När Zico slutade i november 2012 så ersattes han tillfälligt av U20-landslagets förbundskapten Hakeem Shaker. Efter några månader med serben Vladimir Petrovic som förbundskapten så valde förbundet i september 2013 att låta Hakeem Shaker ta över landslaget permanent. Detta innebar en stor förändring för Ahmed.

Korten på bordet i irakisk TV

Ahmed Yasin var förste spelaren i landslaget utifrån och det hade Hakeem Shaker svårt att hantera.  Han ville visa vem som bestämde och vid flera tillfällen visade han det extra tydligt mot Ahmed.

De ständiga konfrontationerna med Shaker blev till slut för mycket för Ahmed och han tog beslutet att tacka nej till landslaget. Han valde att inte svartmåla sin förbundskapten men när sanningen inte kom fram till det irakiska folket så kände sig Ahmed tvungen att lägga korten på bordet. Han tog beslutet att prata med en av de största TV-kanalerna i Irak.

– Jag berättade att jag inte kommer att spela med landslaget så länge Hakeem Shaker är förbundskapten. Jag förklarade dessutom bakgrunden till beslutet.

Jag försöker sätta mig in i situationen och jag kan tänka mig att det är omöjligt att orka prestera under de här förhållandena. Uppladdningen inför de flesta landslagsuppdrag består av en lång och tuff flygresa som resulterar i trötthet och problem med tidsomställning. När relationen med förbundskaptenen dessutom tar en massa energi så kan det inte vara lätt att prestera fotbollsmässigt.

Comeback efter accepterad ursäkt

Efter TV-intervjun var alla irakier på Ahmeds sida och pressen på fotbollsförbundet var gigantisk. I början av 2014 fick han ett oväntat samtal. Det var Shaker som ringde och bad om ursäkt och undrade om de kunde börja om från början.

– Jag pratade med min familj och valde därefter att acceptera ursäkten samt tacka ja till den direkt avgörande matchen mot Kina i kvalet till asiatiska mästerskapen. Det kändes bra att få spela för det irakiska folket igen.

Ahmed fick spela 90 minuter och tackade för förtroendet genom att assistera till två mål och även vara med i förspelet till det tredje. Segern innebar att Irak kvalade in till slutspelet i Asian Cup som går av stapeln i Australien i början av 2015.

Även om Ahmed och Hakeem Shaker aldrig kommer att bli bästa vänner så har relationen fungerat mycket bättre under 2014. En rolig parentes i sammanhanget är att Shakers son har valt att ha samma frisyr som Ahmed.

– Faktum är att min frisyr har blivit oerhört populär i Irak. Irakierna kallar det för en Ahmed Yasin-frisyr.

Trög poängproduktion i Allsvenskan

Ahmed Yasin gjorde en riktigt bra säsong i Superettan förra säsongen och har under 2014 etablerat sig som en stabil startspelare i Allsvenskan.

Sex mål och sex målgivande passningar i Superettan var mycket bra men 2014 i högsta serien har det i skrivande stund bara blivit två mål och en assist. När jag frågar honom om poängproduktionen så märker jag att det är något som stör honom.

Jag poängterar att jag personligen tycker att det största problemet är att ÖSK ofta har alldeles för få spelare i boxen när Ahmed kommer runt på kanten och slår sina inlägg. Han håller med om det men erkänner ändå att han har saker att förbättra både när det gäller avgörande passningar och egna avslut.

England eller Spanien för Ahmed?

Yasin har kontrakt med ÖSK även nästa säsong men jag tror att risken är stor att han vill röra på sig. Om han storspelar i Asian Cup i början av nästa år så är chansen stor att han blir Sportklubbens största och dyraste spelarförsäljning någonsin.

– Om det blir så att jag lämnar ÖSK efter den här säsongen så hoppas jag att klubben kan få bra betalt. Jag har fått intressanta erbjudanden från asiatiska klubbar men jag vill göra ett ordentligt försök i Europa. Det vore fantastiskt att få spela i England eller Spanien. Jag är inte främmande för att spela i Asien i framtiden men i det här läget är det inte det bästa för min utveckling.

Ahmed har haft jobbiga perioder i både Forward, ÖSK och landslaget men istället för att tappa sugen och tycka synd om sig själv har han hela tiden knutit näven och vägrat deppa ihop. Han har istället tränat extra och bestämt sig för att ta chansen när den kommer.

– Man har alltid ett val. Antingen låter man motgångarna förstöra din karriär eller så biter man ihop. Många kanske tror att jag bara är en talang men jag har inte fått någonting gratis. Jag har alltid tränat extra, både på fritiden och efter lagets träningar.

Mathias Ekdahl

Tidigare publicerad i magasinet Sportklubben, hösten 2014.


Vill du köpa en ÖSK-tröja med Ahmeds namn och nummer?

I fredags släppte vi vår nya försäsongströja som du kan köpa för endast 549:- med namn och nummer. Passa på att beställa ditt exemplar innan 15 februari.
http://www.oskshop.se/product.php?id_product=212

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908