Oscar om landslagets januariturné

Förstora bilden

Idag beger sig Oscar Jansson till Abu-Dhabi med landslaget. Det är tredje året i rad som ÖSK:s målvakt är uttagen av Erik Hamrén till den årliga vinterturnén.

– Jag fick beskedet i början av december när vi dragit igång träningen igen. Jag tror det var pappa som skickade ett sms och grattade.

Hur ser du på landslaget och januariturnén?
– Det är ju inte riktiga landslaget, det kan man inte sticka under stolen med. Men det är ett privilegium att få komma med, det är ju spelare som dom ser en framtid i. Det är bra spelare, bra ledare och bra träningar så det är verkligen fantastiskt att få vara med.

Det är tredje gången som Oscar Jansson följer med landslaget på januariturnén. En perfekt start på säsongen enligt Oscar.

– För mig har det varit en jättebra start på säsongen och jag hoppas att det blir minst lika bra i år. Nu får man visa att man vill vara med och synas och ta för sig.

Vem är den som du har haft mest kontakt med?
– Nu har jag mest pratat med Lasse Eriksson, målvaktstränaren, sen har jag pratat en del med Marcus Allbäck också.

Marcus Allbäck ringde Oscar Jansson när han befann sig på semester i Thailand och ville attt Oscar skulle ansluta till landslagets EM-kvalmatch mot Montenegro och vänskapsmatchen mot Frankrike. Men det fanns ingen möjlighet för Oscar att ansluta så snabbt.

– Det var som det var då, det blev inget den gången, men det är klart att det känns bra att man blir kontaktad. Det är klart att det hade varit bra med en vecka med bra träningar med landslaget. Då var det lite frustrerande men nu i efterhand så ser jag det med en stolthet att jag fanns med i tankarna hos landslagsledningen. Även om förra säsongen blev lite förstörd av skador så finns man med i snacket och det måste man se som en styrka.

Tror du att det var en nackdel att du inte hade möjlighet att komma då?
– Nej, det tror jag inte. Då hade de nog inte velat ha med mig nu. Jag tror nog att de hade förståelse för situationen. Landslagstruppen var på plats och sen kom det en skada och jag hade precis åkt till Thailand. Det var olyckligt att det blev som det blev men det fanns säkert en mening med det. Det var synd att jag inte kunde åka men jag får ju åka med landslaget nu istället. Det är inget jag grubblar på längre, nu ser jag fram emot Abu-Dhabi.

"Fokus kommer alltid vara på ÖSK och ge 100% här."

Vad går du in med för inställning och vad har du för förväntningar?
– Jag vet hur upplägget kommer att vara eftersom det blir tredje gången jag åker. För mig handlar det om att göra hundraprocentiga insatser varje dag och visa att jag har vuxit som spelare och människa.

Två matcher väntar för landslaget. Elfenbenskusten och Finland står för motståndet. Om Oscar Jansson vaktar det svenska målet i någon match är ännu inte klart.

– Det är klart att jag hoppas på att få spela. Det gick bra förra året då jag gjorde landslagsdebut och startade i en match. Nu kanske man kan gå in med lite mindre nerver även om det är skönt att vara lite nervös. Nu har man ändå debuterat och vet vad det innebär. Jag är förväntansfull och ser fram emot detta.

Vad har du tagit med dig de tidigare åren in i säsongen med ÖSK?
– Det har varit en jättebra start på säsongen för mig. Man har kunnat bygga vidare på det självförtroendet man fått med sig. Det är bara att åka ner och njuta och göra jobbet sen får man försöka ta med sig det man lärt sig med landslaget och göra det lika bra eller bättre i ÖSK.

Med två tidigare landslagssamlingar i bagaget så har Oscar lärt känna en hel del nya ansikten.

– Det är många som varit med innan så det är klart att det är kul att träffas igen. Man ses ju bara ett par gånger per år. Johan Larsson har jag känt i många år sedan tidigare ungdomslandslag, Emil Krafth har också varit med två gånger tidigare. Det blir en del snack om hur man har det i sin klubb och hur läget är inför säsongen. Men dom grejerna klarar man av på ett par dagar sen snackar man mer om hur det är hemma och om livet i allmänhet.

Om man tittar på ÖSK:s säsong 2015. Vad har du förväntningar?
– Jag går in med jättemycket hunger och ser fram emot säsongen enormt. Dels för att förra säsongen blev som den blev. Nu har man ändå ett års erfarenhet och vet vad som väntar. Det gäller att göra en bra försäsong och få lite flyt i matcherna. Jag vill hitta flytet jag hade 2013 i Superettan. Jag ser jättebra utvecklingsmöjligheter med alla spelarna och ledarna i ÖSK. Kan vi göra det lika bra som vi gjorde det förra året så tror jag vi kan var jättenöjda. Nu handlar det om att etablera oss som ett lag för den övre halvan.

Hur ser du på framtiden med landslaget och dina chanser att komma med i framtida uttagningar?
– Det är klart man hoppas på att få chansen fler gånger i landslaget men det är ändå här hemma i Örebro och i ÖSK som man ska prestera för att det ska hända. Det ska bli jättekul att komma iväg nu men när det är över så är det fullt fokus på ÖSK. Man kan inte segla iväg och tro att man ska spela i landslaget om man inte gör det bra på hemmaplan. Fokus kommer alltid vara på ÖSK och alltid ge hundra procent här.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908