Ahmed Yasin om formen och Zico

Förstora bilden

Ahmed Yasin har gjort fyra mål på två matcher. Möt svensk-irakiern som har jobbat hårt för att nå dit han är idag.

Hur gammal var du när du kom till Sverige?

– 1 år gammal. Jag minns inget speciellt förstås, men jag har släkt där nere. Farbröder, morbröder, fastrar och mostrar. Vi åkte ner när jag var 9-10 år gammal och var där en månad. Tanken var att vi skulle flytta tillbaka, men det var lite för farligt vid den tiden så vi flyttade tillbaka till Sverige.

Din bror Salar spelade också i ÖSK när han var yngre. Finns det fler duktiga spelare i familjen?

– Just nu är det bara jag som håller igång. Salar har en son som han sagt inte ska koncentrera sig på fotbollen men jag tror nog att det blir fotboll för honom med till slut. (skratt) Mina fyra äldre bröder har lagt skorna på hyllan.

4 mål på 2 matcher. Vad är anledningen till din starka form tror du?

– Jag ska vara ärlig. Det är för att jag fått bra kontakt med båda tränarna. Det  har jag inte haft tidigare i ÖSK. Det är mer prat och tydligare direktiv om vad vi ska göra på planen. Jag känner att jag fått ett bra självförtroende av detta. De hjälper en verkligen. Efter varje träning, varje match. Tänk på det här, tänk på det här.  Jag lär mig nya saker varje dag.

Om du skulle beskriva dig själv som fotbollsspelare? Vad är dina styrkor?

– Tekniken, löpstyrkan, fysiken och inställningen. Jag hatar att förlora och när det går dåligt. Man kan alltid höja sig, det finns alltid någonting som är mindre bra som man kan utveckla.

När fick du första kontakten med Iraks landslag?

– Det var efter försäsongsmatcherna när jag kom till ÖSK. En scout hade kikat på lite filmclip och ville ta in en spelare från Europa, det hade dom inte gjort tidigare.

Finns det några kända Irakiska spelare i de Europeiska ligorna?

– Det har funnits två stycken. En som spelade i City under Svennis tid, Nashat Akram. Han spelade mest med reservlaget och fick aldrig uppehållstillstånd så han åkte tillbaka till Irak igen. Sen är Hawar Mulla Mohammed känd. Han spelade i Anorthosis och var den första irakiern som spelade i Champions league.

Hur mår den Irakiska fotbollen?

– Det är otroligt stort intresse, folket i Irak älskar fotboll. Det finns bara en sport och det är fotboll. Det kan vara runt 80000 på matcherna.

Hur är Zico som tränare?

– Han är väldigt seriös på träningarna och vill att allt ska gå perfekt. Han gillar inte spelare som tappar koncentrationen. Ser han att en spelare har huvudet någon annanstans kan han ropa dit honom och säga till honom att ta av sig västen och gå av träningen.

Ni verkar ha hittat varandra?

– Jag har varit med några samlingar nu och det känns bättre och bättre för varje gång jag är där.

Du sägs ha fått riktigt bra resultat på fystesterna. Kör du mycket individuella pass utöver den vanliga träningen?

– Jag är en sån spelare som inte nöjer mig med 1 ½ timma utan jag kör alltid extra efter varje träning. Jag har den inställningen att jag alltid ska köra extra efter varje träning. Även fast man ibland har bråttom till något annat.

Vad har du för intressen vid sidan om fotbollen?

– Bio. Det är det bästa jag vet. Dagen innan match är jag alltid på bio. Jag försöker bara slappna av, kolla på film och njuta.

Smeknamnet ”Cristiano”, har det med din fåfänga att göra?

– Jag har fått det av mina vänner. Varje gång Ronaldo spelar är jag alltid aktiv i soffan. Kollar vad han gör, kollar hans mål. Som fotbollsspelare kollar man självklart på bra spelare och vill lära sig något från dem. Ronaldo är ett bra exempel. Han är snabb och gör mål.

Bästa spelare i världen enligt dig?

– Enligt mig ja.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908