Motståndarkollen AIK:
”Ny tränare och ny energi”

En match återstår innan Allsvenskan tar EM-uppehåll, en match som för Ahmed Yasin blir speciell. I eftermiddag springer 25-åringen ut på Friends Arenas gräs för att göra upp med de gamla lagkamraterna i ÖSK. Med avspark 16.00 går såväl AIK som svartvitt för nya poäng i den Allsvenska toppstriden.

ÖSK rullar denna lördag till huvudstaden och till nationalarenan. Bortamatch mot AIK står på programmet, ett AIK som har ett bekant ansikte med i truppen. Sedan i vintras spelar Ahmed Yasin för ”Gnaget” och yttermittfältaren ser fram dagens möte med sin tidigare klubb ÖSK.

– Det kommer att vara väldigt speciellt, för det var inte så längesen man spelade där. Sen håller man också kontakten med de flesta i laget och har sin familj och sin uppväxt i staden, förklarar Ahmed.

Ursprungligen är 25-åringen född och uppvuxen i Örebro. 2011 tog Ahmed klivet över till ÖSK och där blev det totalt fyra och en halv säsong med sammanlagt 89 ligamatcher. Efter att ha imponerat i Allsvenskan såväl 2014 som våren 2015 fick danska Århus upp ögonen för yttern som förra sommaren skrev på för en flytt. Därefter har Ahmed hunnit med spel i både Århus och AIK, en tid som han summerar.

– För min del har det varit ett bra år. Väldigt lärorikt i Danmark, men tyvärr kunde jag inte stanna där på grund av personliga skäl. Då var det tur att AIK dök upp just då och det blev dem till slut. Här tycker jag att det har gått framåt och jag hoppas att det kan fortsätta så med ett hårt jobb.

Sedan ankomsten till AIK har Ahmed lyckats slå sig in väl i laget. Med elva omgångar spelade har han åtta starter för laget, som för tillfället skuggar på fjärdeplatsen precis under ÖSK. Våren i storklubben har annars varit rörig och för ett par veckor ersattes tränaren Andreas Alm av Rikard Norling. Det skiftet har dock fått effekt och med fyra raka segrar har AIK rejält häng på förstaplatsen.

– Som alla vet har vi fått en ny tränare, med ny energi känns det som. Det har gått bra och vi har krigat på. Vi kämpar hårt för laget och för fansen som varit på plats, så det ser ljust ut nu och jag hoppas att det fortsätter så, resonerar Ahmed.

”Ingen överraskning att de ligger i toppen”
Redan inför säsongen har AIK målat upp detta som året då klubben ska ta guld. Det innebär att den i vanliga fall stora pressen på spelartruppen nu har maximerats till ännu högre nivåer. För ett nyförvärv kan omställningen till den krävande vardagen vara tuff, något som Ahmed märkt av.

– Självklart, det känner man verkligen. Det här är inte bara en klubb som har press inifrån, utan det är jättemycket folk runt omkring som vill se resultat. Eftersom att AIK är en storklubb blir det mycket fokus i media och den pressen har man känt av, förklarar 25-åringen och tillägger även.

– Men samtidigt har jag vant mig vid att vara under press med landslaget. Där har vi ett helt land som är ute efter resultat och som vill se det bästa i varje match. Men det är klart, om du kommer som ny spelare hit utan att vara förberedd på det här så blir det tufft.

Samtidigt som AIK dragit till sig de stora rubrikerna denna vår har ÖSK skördat fina framgångar på sin kant. Svartvitt står på hela 22 poäng på elva matcher, något som ger en tredjeplats bara två poäng bakom serieledande MFF. Med ett mångårigt förflutet i ÖSK följer Ahmed alltjämt laget och han ser deras matcher så ofta som möjligt. Att laget imponerar är heller inget som kommer som någon chock för honom.

– Jag känner ju igen alla i gänget och det är absolut ingen överraskning att de ligger i toppen. Man är ett bra lag med bra tränare, både Axel och Axén. Det som man kan se är att det är en rätt så tunn trupp. Jag hoppas verkligen inte att de får några skador, men blir det så kan man få det svårt, funderar Ahmed.

Idag ställs han alltså mot både gamla och nuvarande vänner. Inför mötet på Friends Arena har Ahmed haft kontakt med svartvita spelare för att försöka bygga upp matchen med psykningar och annat. Väl ute på planen försvinner dock vänskapen för en stund, då är det tre poäng som står på spel.

AIK kommer till toppmötet något sargade, med skyttekungen Carlos Strandberg avstängd i två matcher. Det öppnar upp för att Ahmed Yasin ska få en ännu centralare roll i lagets offensiv. Klockan 16.00 sparkas matchen igång på nationalarenan och såväl AIK som ÖSK kliver in till spel med möjligheten att ta sommaruppehåll som serieledare. En tuff kamp väntar, men Ahmed har sina teorier om vad Axén ställer upp för svartvitt manskap.

– Om det är samma ÖSK som jag lirade för blir det för dem att avvakta lite och försöka gå på kontring. Men jag vet inte riktigt. De kan antingen pressa högt på oss eller ligga lågt i planen, det får dagens match avgöra.

Fakta AIK:
Position i tabellen: 4
Senast spelade match: Gefle borta, 1-0
Formkurvan: Tre raka vinster
Bästa målskytt: Carlos Strandberg, 7 mål

Text: Hannes Feldin

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908