Peo inför matchen mot IFK Göteborg

Förstora bilden

Morgondagens motståndare IFK Göteborg satsade hårt inför den Allsvenska säsongen.  Trots detta så har säsongen inte blivit vad man önskade. -Det är en massiv pjäs i svensk elitfotboll, bara det för ju respekt med sig.

– Där ser man lite grann hur svårt det kan vara att få mycket nytt att fungera, det ligger jättemycket jobb bakom. Ibland kan det gå mycket snabbare än man tänkt sig beroende en massa saker. En del saker kan man scouta innan man gör förvärven och andra saker kommer man på först när dom är på plats. Det finns jättemånga saker som avgör hur snabbt det går, men ibland hittar man rätt direkt och ibland tar det lite längre tid. Blåvitt har ju tagit nästan hela säsongen på sig att hitta rätt.

– Jag såg matchen mot Åtvidaberg och då såg dom helt okej ut. Alvbåge gjorde en bra insats i målet och ute på plan var dom aggressiva och spelade ett spel som dom säkert skulle velat se mycket mer av detta året. Lite har dom rätat upp sig och hittat sig själva. Alla hyllade Blåvitt och deras satsning innan året och med det kommer en press som man kanske inte var riktigt förberedda på att hantera. Dom har säkert lärt sig jättemycket under året.  Blåvitt är alltid Blåvitt. Det är en massiv pjäs i svensk elitfotboll, bara det för ju respekt med sig. Dom kommer tillbaka.

Hur ser du på matchen?

– Vi förväntar oss en match där dom siktar bortom målet, det är inte bara denna matchen som gäller och det borgar lite för en offensiv fotboll skulle jag säga. Dom vet hur dom vill spela och jag tror det är viktigare för Stahre och grabbarna att nu när de säkrat sin position i Allsvenskan kunna fortsätta att jobba med helheten och med deras linjer i spelet och vad de vill se för spel på planen. Vi är på samma ställe. Vi vet att det tyvärr inte blir allsvenskt spel nästa år och vi har börjat tänka på hur vi ser ut nu och i framtiden. Det kommer bli en trevlig fotbollsmatch med offensiva tankar.

Hur svårt är det att fokusera på matchen i det här läget?

– Vi ska vinna matchen, spela och uppträda på ett sätt som vi är bekväma med. Men allt detta går hand i hand. Det är ju inte så att det finns en plan för hur vi vinner matchen, en plan för hur vi vill spela och en plan för hur vi ska uppträda. Vårt uppträdande och vårt sätt att spela är ju det som ska leda till poängen och vinsterna nu och i framtiden.

– En sak som vi måste vara lite vaksamma på de närmasta veckorna är hur varje spelare hanterar den här vetskapen om att det inte blir Allsvenskan nästa år. ”Vad händer med min framtid, finns jag med i planerna som klubben har”. Det är möjligt att jag får en grupp som spretar lite grann de sista veckorna.

Tar man tag i en sådan sak direkt eller låter man det vara eftersom säsongen på ett sätt är över?

– Jag har jobbat väldigt aktivt med dynamiken i spelartruppen under hela hösten och jag tycker vi har fått ett bra utslag för det. Det har varit bra stämning under en pressad period, det har funnits både en hälsosam elektricitet och en bra dynamik i gruppen som jag tror vi har haft mycket nytta av. Vi har inte vunnit så många matcher, men vi har vänt underläge vid ett par tillfällen och det finns tillfällen där vi pressat och tryckt in ett mål i slutminuterna. Vi har visat moral och en mental styrka i dessa lägen som varit imponerande att se. För mig är det frukten av det arbetet.

Har ni förändrat något i upplägget inför match eller i samband med träningarna?

– Nej det har vi inte. Det är rutinerna man har som ska skapa trygghet. Oavsett om det är i en period då det går bra resultatmässigt eller om det går svagt.

Hur viktigt är det att få med sig bra resultat i de återstående matcherna?

– Det är klart att det är viktigt. Det är inte så att vi har nytta av det när vi ställer oss på plan när vi ska spela Superettan till våren men det finns så mycket annat. Grabbarna har under hela hösten varit väldigt medvetna om att dom hanterar ett arv som är mycket större än dom själva. Det är viktigt hur dom uppträder för vi är ÖSK. Vi lever i en period av klubbens historia där resultaten inte varit speciellt gynnsamma men det är fortfarande så att vi måste uppträda och representera klubben ÖSK. Den har funnits sedan 1908 och den kommer att finnas många år efter att vi slutat här. Vi har en liten chans att hantera detta arv på bästa sätt. Då är det full satsning som gäller, och då menar jag full satsning. Det kan inte vara nittiofem procent, för en nittiofemprocentig satsning är ett hundraprocentigt misslyckande. Vi måste satsa hundra procent och får vi inte med oss resultaten då måste vi acceptera det. Men satsningen, engagemanget och entusiasmen i det vi gör – det kan bara vara hundra procent, det finns ingen annan väg.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908