Magasin Sportklubben: Nellie & Nora Thörngren

Sportklubben är ett årligt medlemsmagasin om Örebro SK som görs inför seriepremiärerna. Damlagets seriepremiär mot Team TG på Behrn Arena är mindre än 24 timmar bort. Vad passar då bättre än att förbereda sig med en av magasinets längre intervjuer med lagets tvillingar Nellie och Nora Thörngren.
Vill du ta del av fler intervjuer och magasinets alla 60 sidor? Bli medlem via knappen nedan och hämta ditt ex på ÖSK:s kontor, Rudbecksgatan 52G (Västra läktaren, Behrn Arena).
Thörngrens klara mål – Etablera ÖSK i eliten
Nellie och Nora Thörngren är tvillingsystrarna från Motala som kommer att få nyckelroller i det Örebro Sportklubb som vill ta stora kliv och verkligen hävda sig i Elitettan under 2025. “Det är ett måste att vi vågar tro på oss själva. Att möta ÖSK ska vara riktigt läskigt”, säger 23-åringarna.
Födda den 16 april 2001 i Motala. Nora och Nellie Thörngren har hängt ihop både på och utanför fotbollsplan nästan hela livet.
Sedan 2024 är de, efter ett år ifrån varandra, återförenade i ÖSK. Försvararen Nellie kom till ÖSK redan 2023 och var med och spelade upp föreningens damlag på elitnivå. Inför förra säsongen anslöt mittfältaren Nora ifrån Sundsvalls DFF, som då spelade i just Elitettan.
– Det var annorlunda men också lärorikt att inte spela tillsammans under ett år. Jag fick fundera på vem jag var och se hur det skulle fungera i ett helt nytt lag där jag inte kände någon, säger Nellie.
– Vi behöver absolut inte sitta ihop. Men det känns mycket bättre att ha sin bästa vän vid sin sida. Det ger en helt annan trygghet. Vi tänker ganska lika, fyller Nora i.
Nellie om Nora: “Hon är väldigt hjälpsam. Både privat och i fotbollen. Hon tar tag i saker och gör det mesta för laget och för gruppen. Sedan har hon bra spelförståelse och är löpstark”.
Nora om Nellie: “Vi är lika på många sätt. Men det finns en sak som hon är mycket bättre på än mig: Att säga ifrån. Nellie vet vad hon vill och står upp för sig själv.
En mycket hjälpsam och fin lagkamrat som sliter hårt på planen och ger allt för laget”.
Tvillingarna Thörngren var båda viktiga inslag i nykomlingen ÖSK under 2024 års Elitettan. De deltog i 24 av 26 matcher vardera, de flesta från start, och hade stor del i att ÖSK till sist lyckades klara kontraktet. 26 poäng räckte till en elfteplats – en poäng före Lidköping på rätt sida nedflyttningsstrecket.
– Vi hade ett lag som i stora delar var likadant som det som gick upp från division 1 2023. Nu märktes det att nivån var betydligt högre och att förlora flera matcher i rad är mycket tuffare än vad många kanske tror. Det krävdes mycket mer av oss för att ta poäng och vi hade en viss svårhet vid det högre tempot som finns i Elitettan. Det satte sig lite mentalt, säger Nellie.
Nora var med och kämpade med kniven mot strupen i serien för andra året i rad.
– Det var precis samma situation, om inte till och med en lite tuffare, under mitt år i Sundsvall. Där lyckades vi precis också klara oss kvar. Det var klart att jag förstod att vi skulle få det tufft under vårt första år i Elitettan här i ÖSK, men jag trodde också hela tiden att vi skulle lösa uppgiften. Det känns väldigt bra att vi ordnade det.
Blickar uppåt
Dennis Gabrielsson är kvar som huvudtränare i ÖSK. Men i övrigt har truppen genomgått stora förändringar inför säsongen som stundar. ÖSK har fått in elva nya spelare samtidigt som flera lämnat klubben.
– Det är klart att det blir lite annorlunda. Men vi har en väldigt härlig miljö. Det är bra spelare som har kommit in och vi har ett högt tempo på träningarna. Folk är drivna och vill utvecklas. Det känns som om vi har en stabil trupp, säger Nora.
– Jag gillar att många av nyförvärven är yngre. De är väldigt hungriga och vill framåt. Jag tror att det är väldigt viktigt att våga satsa på unga spelare och ge dem chansen, säger Nellie.
– Nu när man delar upp laget i yngre och äldre hamnar vi bland de äldre. Det är första gången, säger Nora Thörngren och skrattar.
Såväl Nellie som Nora är tydliga med att målsättningen är att bli jämnare och att inte behöva slåss för överlevnad i Elitettan in i det sista.
– Vi siktar absolut på en plats i mitten av tabellen. Vi vill bli ett etablerat lag i Elitettan som på sikt blir ännu bättre än så, säger Nora.
I Elitettan 2025 finns det flera namnkunniga föreningar.
Tvillingarna konstaterar att Trelleborg, som trillade ur Damallsvenskan, och Umeå IK har goda förutsättningar att slåss i toppen. Men den seriekonkurrent som duon mest ser fram emot att möta är stadsrivalen KIF Örebro som har som uttalat mål att göra sejouren i andradivisionen ettårig.
– Det är klart att det blir något extra att spela två derbyn. KIF är ju väldigt klara över att de vill gå upp direkt, säger Nellie.
Nora tillägger:
– Det ska givetvis bli jätteroligt. Det blir inte svårt att tagga till. Men samtidigt är det också två matcher av väldigt många.
– Det ska också bli spännande att möta Elfsborg. Den klubben mår ju väldigt bra ekonomiskt i och med att deras herrlag går så starkt. Sedan ska det bli intressant att se hur bra Häcken (utvecklingslaget) kan bli, säger Nellie.
– Elitettan är en jämn serie. Alla kan slå alla när de har sin dag. Det gäller även för oss. Varje match är tuff och det krävs att vi gör bra, gedigna prestationer för att vi ska vinna matcher och ta poäng, säger Nora.
Hyllar supportrarna
Både Nellie och Nora understryker att de trivs väldigt bra i vad som blivit deras nya hemstad och med att spela i ÖSK.
– Det har känts helt rätt sedan första stunden. Man kan gå till vem som helst och prata med alla i gruppen. Det är en familjär och härlig känsla, säger Nellie.
– Det känns som om jag har bott här mycket längre än ett år. Det är en bekväm och välkomnande miljö, instämmer Nora.
Vid sidan av fotbollsspelandet studerar Nora på psykologprogrammet vid Örebro universitet och arbetar extra på Ica Maxi. Nellie har alldeles nyligen börjat läsa polisutbildningen i Borås på distans och kommer även att arbeta kvar lite på sitt tidigare jobb som skadereglerare på Folksam.
Vad har ni för mål med respektive fotbollskarriär?
– Jag vill köra på så länge det går och så länge som jag tycker att det är roligt. Jag vill givetvis spela på en så hög nivå som möjligt, men jag har också en utbildning att ta hänsyn till och som kommer att sätta agendan för mig, säger Nora.
– Jag vill spela fotboll på högsta nivå och utvecklas och se hur bra jag kan bli. Sedan har jag inget jättetydligt uttalat personligt mål så. Vi får se, säger Nellie.
ÖSK:s långsiktiga, uttalade mål är att spela i Damallsvenskan senast 2030. Nellie och Nora betonar att det är helt rätt att arbeta med en sådan vision i fokus.
– Det gäller att etablera sig i Elitettan och bygga därifrån. Sedan kommer varumärket att bli starkare och starkare. ÖSK har fina förutsättningar att lyckas väldigt bra med sin damsatsning på sikt, även om ekonomin inte är lika stark som till exempel i Malmö FF eller Elfsborg, säger Nellie.
– Jag tror absolut att vi kommer att få se ÖSK i Damallsvenskan någon gång. Sedan får vi se exakt när det blir. Men det är självklart att man ska våga ha höga mål. Vi måste kunna locka hit utvecklingsbara, hungriga spelare som verkligen vill satsa och bli bättre, säger Nora.
En kortsiktigare ambition som är desto mer spikad finns inför säsongen 2025. Den grundar sig i att både Nora och Nellie vill vara med och leda ÖSK i rätt riktning – både på och utanför planen.
– När vi tillhör det äldre gardet i laget är det förstås så att vi behöver visa oss och se till att leda med goda exempel, säger Nellie.
– Vi ska vara med och våga ställa krav. Både på oss själva och på de andra i gruppen, säger Nora.
Vad kan supportrarna förvänta sig av laget spelmässigt 2025?
– Jag vill se att vi vågar ta för oss mer, att vi inte har så stor respekt för lagen vi möter och att vi är bra på att sätta offensiv press. Det ska vara läskigt och jobbigt att möta ÖSK och det ska det vara för alla lag, säger Nellie.
– Vi vill vara ett spelförande lag. Det är något som vi tränar på. Vi vill kunna lösa motståndarnas press, vara skickliga med bollen och inte bara tjonga i väg den och spela långt, säger Nora.
Premiären i Elitettan äger rum söndagen den 13 april när ÖSK drabbar samman med nykomlingen Team TG från Umeå på Behrn Arena.
Att få stöd från de många med svartvita hjärtan är något som tvillingarna framhåller att de uppskattar oerhört mycket.
– Det betyder massor. Man känner en stor stolthet i att spela för ÖSK och att komma ut och visa vad vi går för. Drömmen vore att ha en inramning med mycket folk på läktarna på Behrn Arena varje match. Det är underbart att känna stöttningen, säger Nellie.
– Vi spelar naturligtvis matcher för oss själva. Men vi gör det också för alla ÖSK-supportrar. De är jätteviktiga för oss, säger Nora.
Text: David Flatbacke-Karlsson