Magasin Sportklubben: Samuel KROON – i ny ledarroll

Sportklubben är ett årligt medlemsmagasin om Örebro SK som görs inför seriepremiärerna. På denna premiärdag kan ni ta del av magasinets matiga intervju med herrlagets ytter Samuel Kroon.

Vill du ta del av fler intervjuer och magasinets alla 60 sidor? Bli medlem via knappen nedan och hämta ditt ex på ÖSK:s kontor, Rudbecksgatan 52G (Västra läktaren, Behrn Arena).

Bli medlem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

I ett riktigt nybygge får den unge veteranen Samuel Kroon en central roll både på och utanför planen – i en helt ny position och med ett helt annat slags ansvar än tidigare. Den nyblivne pappan kommer att bli en form av fadersgestalt även i omklädningsrummet och ser fram emot att leda ett omstöpt Örebro SK mot nya höjder. “Jag tror väldigt mycket på det som vi håller på att skapa tillsammans”, säger 28-åringen.

Det kan kännas både konstigt och kanske inte helt rättvist att kalla Samuel Kroon för en meriterad veteran med tanke på att han inte ens har fyllt 29 år. Men i 2025 års ÖSK är han tredje äldst, efter Kalle Holmberg och Jesper Modig, och också en av spelarna som har varit allra längst i en klubb som gått igenom såväl en stor tränar- som spelaromsättning de senaste åren. Lägg till stor erfarenhet från både Allsvenskan och Superettan och vips börjar veteransepitetet kännas mer rättvisande.

– Jag är absolut en av de äldre och mer rutinerade spelarna i truppen. Med det kommer större krav på att jag ska vara en slags ledare och föregå med gott exempel för de yngre killarna. Det handlar om att jag ska visa hur man tar hand om kroppen både före och efter matcher och träningar och att jag ska visa vägen med en bra och peppande inställning. Sedan är jag 28 år, absolut, men det innebär inte att jag inte vill eller behöver fortsätta att utvecklas. Snarare tvärtom, säger Samuel.

Samuel är uppvuxen i Barkarby, norr om Stockholm. Ungdomsåren spenderades i moderklubben Bele-Barkarby, Spånga IS och i Täby FK.

Efter avslutade gymnasiestudier gick flytten till Nyköpings BIS där han spelade i division 1 norra. En flytt till Umeå FC i samma serie tre år senare innebar större möjligheter att satsa ännu hårdare på fotbollen, vilken han kombinerade med ett heltidsjobb som lärar- och elevassistent på högstadiet i Nyköping. Den ledde slutligen till en chans att skriva på för Halmstad i Superettan och följaktligen bli heltidsproffs.

– Jag har alltid haft som mål att bli professionell fotbollsspelare. Det är inte alla som har kunnat glida på ett bananskal, utan jag har verkligen fått jobba och kämpa för att det ska gå ihop. Jag är stolt över att ha lyckats, säger Samuel Kroon, som berättar att han även lärt sig mycket av att ha arbetat som redovisningsassistent på PWC och att ha läst diverse kurser inom ledarskap- och organisation på universitetsnivå.

Hur hamnade Samuel i ÖSK då? Jo, efter tre säsonger i Halmstad, fördelade på både Allsvenskan och Superettan, blev det en återkomst till Stockholm och spel i Brommapojkarna 2023. Efter en vår av skralt med matchning valde han dock att söka sig vidare och flyttade till ÖSK under sommaren.

– Jag trivs otroligt bra i ÖSK som förening och i Örebro som stad. Örebro har överraskat mycket positivt på mig. Det är en stad fylld av liv och en där det finns ett stort sportintresse. ÖSK betyder väldigt mycket för människorna som bor här. Det kommer så klart med förväntningar, men jag tycker bara att det är roligt att vi har supportrar som bryr sig så mycket och som stöttar oss så fint.

Samuel har hunnit uppleva mycket under sina ett och halvt år i ÖSK. Varken 2023 eller 2024 blev någon resultatmässig succé där kontraktet i Superettan säkrades i allra sista stund vid båda tillfällena. Samuel Kroon summerar säsongen 2024 som helhet.

– Att sluta elva, sett till förutsättningarna vi ändå hade, var alldeles för dåligt. Inte alls godkänt. Vi hade givetvis två riktiga höjdpunkter i derbysegrarna mot Degerfors, men vi blandade och gav alldeles för mycket. Visst, vi tog ett par fina skalper mot topplag som Sandviken, Landskrona och Helsingborg och gjorde en rätt så bra höst, men vi var på tok för ojämna. Vi behöver få till en bättre kontinuitet framöver.

Dubbla omställningar

För Samuel har mycket förändrats sett ur det personliga perspektivet under tiden i ÖSK. Både på och utanför planen. I takt med att den tidigare offensivt inriktade yttern skolades om till vänsterback av dåvarande tränaren Christian Järdler, blev han och sambon Isabelle också föräldrar till en dotter. Freja föddes kvällen den 27:e september och efter en natt på USÖ med bara ett par timmars sömn cyklade Samuel till Behrn Arena för att spela match mot Landskrona. En match där han i största bemärkelse spelade huvudrollen. I det sena avgörandet sköt han via en Landskronaback 1–0 och bergade tre monumentalt viktiga poäng till ÖSK.

- Att bli förälder är någonting som verkligen förändrar vardagen, betonar Samuel.

Att få anpassa sig till en helt ny position på fotbollsplanen är en förändring av en helt annan karaktär.

– Jag är och har alltid varit en lojal spelare som alltid ger 100 procent oavsett vilken position som tränaren behöver mig på. I Halmstad fick jag lära mig att spela defensivt och hur man stängde ned sin kant. Det gjorde att det inte var jättesvårt för mig att flytta ned på vänsterbackspositionen och att hjälpa laget där. Vi släppte in färre mål och jag blev kvar där.

Det är något som han ser ut att bli även kommande säsong. I nye tränaren Sreten Kenics framåtlutade spelidé, som innehåller en önskan om mycket bollinnehav, en kreativ behandling av bollen och hög fart och intensitet i presspelet, kommer Samuel att fungera som en slags inverterad ytterback.

– Rollen har ändrats. Tidigare har jag ju varit en offensiv ytter som ska producera poäng och även blivit väldigt bedömd på hur mycket jag producerar. Nu handlar det om att ta de defensiva uppgifterna och stänga ned min kant i varje match. Sedan ska jag även ha mycket boll och vara mer involverad. Jag ska också kunna överbelasta centralt och hjälpa laget i speluppbyggnaden. Sedan är det klart att jag fortfarande vill och ska följa med upp i anfallen och försöka göra en hel del mål och framspelningar, säger Samuel med ett leende.

Rent resultatmässigt har det gått upp och ned för ÖSK under försäsongen. Förlusterna mot Gais, IFK Norrköping och Karlbergs BK förstörde möjligheterna att gå vidare i Svenska Cupen. Samuel själv har påverkats av två längre, envisa sjukdomsperioder. Inte den optimala uppladdningen, så klart, men för Sportklubben berättar han att nu känner sig i gott slag och gillar mycket av det han sett i lagets spel i träningsmatcherna.

– Jag är superpositivt inställd till det vi håller på att bygga. Det är en helt ny identitet som bygger mycket på mod. Vi ska styra vårt eget öde genom att ha mycket boll och pressa tillbaka motståndarna.

Hur långt framme är ni i processen?

– Man måste tänka på att det är ett helt nytt spelsätt som vi håller på att jobba in. Vi har satt flera delar redan. Men det finns också många grejer att utveckla och göra bättre. Vi vill bli bättre på att spela oss ur motståndarnas press och inte fastna på egen planhalva. Sedan vill vi även skapa fler lägen i sista tredjedelen offensivt. Vilket är ett väldigt kul och utvecklande sätt att spela fotboll på och jag är övertygad om att vi kommer att hitta rätt och bli bättre allt eftersom.

Vad betydde träningslägret i L’Abir i Spanien för gruppen?

– Det var jättebra. Vi är många nya spelare och har en så gott som helt ny ledarstab. Lägret gav oss en bra möjlighet att träna under optimala förutsättningar och spela två bra matcher. Sedan gav det oss även chansen att verkligen lära känna varandra.

En given målsättning

Samuel har en stor erfarenhet av Superettan. Han beskriver den svenska andradivisionen som en lurig, svårtippad sådan där det ofta inte skiljer så mycket mellan lagen.

– Superettan är mycket speciell. Om du inte har din dag och är med till 100 procent kommer du att förlora. Men om du är på hugget och gör jobbet fullt ut går det även att slå alla lag. Det är små marginaler. Det kommer att bli viktigt för oss att bli jämnare, tro på vårt spel och att jobba hårt. Så att vi får studsarna och marginalerna med oss och kan ta fler poäng än under 2024.

Stockholmaren räknar med att Superettan anno 2025 kommer att vara starkare rent generellt än vad den var förra säsongen. Han tror att nedflyttade Västerås SK och Kalmar FF blir att räkna med i toppen och ser ÖSK som ett av flera lag som också kan vara med och utmana om tabellplatserna högt upp.

– Vi går in med målsättningen att verkligen våga spela vårt eget spel och att ha en tydlig identitet som går ut på att vi ska styra spelet. Sedan vill vi givetvis vinna varje match och ta så många poäng som möjligt. Det är inget tvivel om att ÖSK som klubb ska spela i Allsvenskan. Men vi får se exakt när det blir. Vi är väldigt taggade på att visa upp oss och göra både bra prestationer och fina resultat.

Samuel har ett kontrakt med ÖSK som går ut efter säsongen. Han poängterar flera gånger om att han känner sig väldigt hemma i klubben och staden Örebro.

– Men vi har inte börjat snacka någonting konkret om en förlängning ännu. Jag känner att jag har många, många fler år i mig som fotbollsspelare och är väldigt hungrig på att fortsätta utvecklas. Jag är väldigt öppen för att diskutera om en fortsättning i ÖSK, men det är flera parter som är inblandade och vi får se vad som händer.

Någonting som Samuel däremot är oerhört säker på är att längtan efter att få kliva ut på Behrn Arena för seriepremiären mot Västerås SK den 1 april är stor.

– Jag ser framför mig något liknande som i matcherna mot Degerfors. Jag lyser upp bara jag tänker på det, säger Samuel och lägger ut texten om sin kärlek till de svartvita supportrarna:

– Jag älskar när det är mycket folk på matcherna. Stödet betyder jättemycket. Supportrarna ger oss energi och förutsättningar för att spela riktigt bra fotboll både på hemma- och på bortaplan. Vi måste se till att bli bättre och våga ta för oss mer på bortaplan. Man gör naturligtvis alltid sitt bästa, men jag och alla spelare har skämts mycket flera gånger när så många har rest fem–sex timmar för att stötta oss och så har vi gjort riktiga plattmatcher och förlorat.

- Vi har ett ansvar i att prestera och bjuda på en bättre fotboll så att det blir värt att göra resorna.

Samuel framhåller också att han följer all typ av fotboll och att han ser idrotten som en helhet där spelare och supportrar tillsammans kan skapa en mäktig kuliss.

– Jag älskar när det brinner på planen och är bra tryck på läktarna. Vi ska se till att skapa riktig feststämning under 2025. Både på Eyravallen och på andra arenor runt om i Sverige.

Text: David Flatbacke-Karlsson

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908