Harald Detlofsson är herrlagets nya målvaktstränare

Harald Detlofsson tar steget upp från akademins organisation till herrlagets ledarstab.

– En akademi är i min värld till för att utveckla och utbilda såväl spelare som tränare och förbereda dem för elitfotbollen. Det är av den anledningen extra glädjande att vi nu kan få upp en mycket kompetent och skicklig målvaktstränare ur egna led. Harald är en driven och ambitiös målvaktstränare som kommer in med en modern approach. Att han redan är igenkänd och omtyckt av våra befintliga målvakter är såklart en fördel när vi nu blickar mot säsongen 2025. Jag ser fram emot att få följa Haralds arbete och jag är övertygad om att han kommer göra det mycket bra i sin nya roll, säger ÖSK:s sportchef Enes Ahmetovic.

25-årige Harald Detlofsson spelade själv i ÖSK:s akademi åren 2015 till 2018 och satt vid ett tillfälle med på bänken i Allsvenskan som 16-åring. På meritlistan som spelare finns även en ungdomslandskamp. Spelarkarriären avslutades sedan i moderklubben IK Sturehov samtidigt som han påbörjade sin resa som tränare i ÖSK:s akademi.

Under sommaren 2020 började Harald som målvaktstränare i ÖSK:s akademi där han under fyra och ett halvt år har jobbat med klubbens unga målvakter. Nu tar han steget upp till Sreten Kenics ledarstab och rollen som herrlagets målvaktstränare. En tjänst som också innefattar ett övergripande ansvar över akademins målvaktstränare och målvakter.

– Jag är stolt och tacksam över att få möjligheten att bli målvaktstränare för herrlaget. Som långvarig supporter av ÖSK, tidigare spelare i akademin och de senaste åren som tränare där, känns det fantastiskt att nu få vara en del av A-laget. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla våra målvakter och att fira segrarna tillsammans med laget och supportarna, säger Harald Detlofsson.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908