Lowe Astvald flyttas upp till herrlaget
Försvararen Lowe Astvald blir vinterns tredje akademispelare att flyttas upp till herrlaget.
– Jag har sagt det förut och jag repeterar mig gärna. Vi har många skickliga och lovande spelare i vår akademi. Lowe är definitivt en av dem och det har nu blivit dags för honom att ta det mycket välförtjänta steget upp i vårt representationslag. I Lowe får vi upp en ung spelare med en fin karaktär. Det är en skicklig försvarsspelare men framför allt så är han också skicklig i spelet med boll. Han har alla förutsättningar för att fortsätta ta fina kliv och jag ser fram emot att få fortsätta följa hans resa tillsammans med oss, säger ÖSK:s sportchef Enes Ahmetovic.
Den 19-årige Lowe Astvald kom till ÖSK:s akademi och P16 från ÖSK-ungdom inför säsongen 2021. Innan dess representerade han Rynninge IK och sin modersklubb Lillåns FK. I akademin har Lowe spelat fyra säsonger. De två senaste i P19-laget och totalt under 2023 och 2024 blev det 43 serieframträdanden.
Lowe följer nu Erman Hrastovina och Herman Bruhn upp till herrlaget och blir vinterns tredje akademispelare att lyftas upp inför 2025. Mittbacken har skrivit på ett treårigt avtal med klubben. I avtalet finns även en option om automatisk förlängning.
– Det här har alltid varit målet sedan man började i akademin så det känns såklart jätteroligt att nu få chansen att vara med och konkurera på riktigt om en plats i laget. Det gäller bara att fortsätta jobba hårt och att inte gå in med inställningen att se och lära utan att istället försöka ta för sig direkt, säger Lowe Astvald.