Välkommen Sebastian Tipura!

Vi hälsar Sebastian Tipura varmt välkommen till Örebro. Den 20-årige mittfältaren ansluter från Lunds BK och har skrivit på ett treårsavtal.

– Det är så klart mycket glädjande att vi har lyckats ro det här i hamn. Sebastian är en mycket skicklig och kreativ fotbollsspelare som gillar att operera i mellanytorna och är benägen att producera poäng. Hans driv med boll och hans förmåga att skapa målchanser både för sig själv och för sina lagkamrater är något som vi kommer ha nytta av framöver. Det gläder mig att vi får in ytterligare en fin karaktär som är beredd att göra sitt yttersta för att bli bättre varje dag, säger ÖSK:s sportchef Enes Ahmetovic.

Sebastian Tipura har under säsongen 2024 gjort åtta mål och sju assist på 26 matcher samtidigt som Lunds BK slutat tvåa i Ettan Södra och lyckades nå ett kval till Superettan. Tipura anslöt till Lund under sommaren 2023 då han lämnade moderklubben BK Häckens akademi. I BK Häcken seniordebuterade Tipura i en träningsmatch redan som 16-åring.

Tipura har även spelat två landskamper för det svenska P17-landslaget. Nu har han skrivit på för ÖSK Fotboll och ansluter till starten av herrlagets försäsong i januari. Vi hälsar honom varmt välkommen.

– Jag har haft bra samtal med Enes där han berättat om den offensiva och passningsorienterade fotbollen som ÖSK ska spela. Jag är en spelare som trivs bra i det och därför känns det jättebra att vara här. Örebro är en fin klubb med bra arena och bra supportrar som jag ser fram emot att spela för, säger Sebastian Tipura.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908