Förlust i säsongsavslutningen

Foto: Retouched Reality / Daniel Lubner

Säsongens sista match i Elitettan spelade ÖSK på Studenternas mot IK Uppsala. Hemmalaget rivstartade matchen och ledde med 3-0 i paus. ÖSK kom ut bättre i den andra halvleken och vann den med 0-1 genom mål av Ella Gunnarsson, som därmed innebar slutresultatet 3-1 till IK Uppsala.

Hemmalaget Uppsala var det lag som inledningsvis visade störst kvalité. ÖSK hade en del problem att etablera sitt spel och pressen bet inte riktigt. Det fanns dock möjligheter till omställningar för svartvitt när Uppsala vid tillfällen tappade bollen. Istället blev det tvärt om Uppsala som ställde om på ÖSK och gjorde matchens första mål. 1-0 i matchminut 12 av Josefin Baudou. Dessutom kom 2-0 tidigt och oturligt i svartvita ögon. Lisa Frisk avslutade från distans och via en täckande ÖSK-försvarare gick bollen i en båge över Kat Hess.

Efter 2-0-målet arbetade ÖSK sig in i matchen. Man fick ordning på spelet och hotade främst genom Amelia Olofsson. Närmast reducering var det i den 27:e minuten när hennes avslut smet tätt utanför den bortre stolpen. Dessvärre sårade Uppsala ÖSK igen via en omställningen i den 37:e minuten. 3-0 av Frisk, vilket stod sig till halvtidsvilan.

Efter paus gjorde ÖSK två byten, något som fick effekt direkt. En av inhopparna Ella Gunnarsson kunde reducera till 3-1 med ett säkert avslut i den 50:e minuten. Dessutom skapade man efter en hörna en ribbträff bara minuter senare.

ÖSK:s offensiv avtog i kraft ju längre halvleken gick och Uppsala kunde till slutet av matchen avvärja de försök som kom emot dem. Därmed blev det en svartvit förlust i säsongens sista Elitettan-match och ÖSK dams första säsong på elitnivå är slut.

Vi tackar för i år och blickar redan mot ett spännande Elitettan år 2025.

Dennis Gabrielsson, huvudtränare ÖSK Fotboll:
- Jag tycker att i första halvlek så känns Uppsala lite hetare. Det sitter lite i våra ben att vi hade en cupmatch på 120 minuter för några dagar sedan. Vi blir straffade i kontringar där dem löper bra medans vi spelar för mycket på stillastående spelare. Sen tycker jag också att de har en extrem utdelning och lite flyt med sin 3-0 ledning i halvtid.

-Den andra halvleken jämnar ut sig mer. Vi vinner fler dueller och spelar bollen på bättre ytor och löpningar men det räcker inte riktigt till. Tjejerna sliter, visar vilja och ger allt idag. Jag tycker det syns att vi inte bryr oss eller ger upp och det är jag stolt över.

– Om vi zon:ar ut så tycker jag att det är en klart godkänd första säsong i Eliettan där vi klarar oss kvar och dessutom stör Linköping i cupen. Det har varit ett lärorikt år som vi tar med oss mycket ifrån och som vi tror och hoppas kommer göra så att vi utvecklas några nivåer till nästa år.

• Statistik
    Resultat: 3–1 (3–0)
    Mål: 1-0 Josefin Baudou (12'), 2-0 Lisa Frisk (19'), 3-0 Frisk (37'), 3-1 Ella Gunnarsson (50').
    Byten ÖSK: Karlsson ut - Gunnarsson in (46'), Nellie Thörngren ut - Alfredsson in (46'), Hurtig ut - Arlebo in (65'), Olofsson ut - E. Andersson in (65'), Hed ut - Eklund in (82').
    Publik: 109

Startelva ÖSK
Hess
Westerlund – Hed – Nellie Thörngren
Rajakangas – Karlsson – A. Andersson – Nora Thörngren – Hurtig
Eriksson – Olofsson

Ersättare:
Portugués, Eklund, Hyttinen, E. Andersson, Gunnarsson, Arlebo , Alfredsson.

Se reprisen av matchen här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908