Oavgjort mot Jitex BK

Foto: Retouched Reality / Daniel Lubner

I den näst sista omgången av Elitettan tog ÖSK emot Jitex BK hemma på ett kyligt Behrn Arena. Årets sista seriematchen på hemmaplan bjöd på en jämn match som präglades av mycket kamp och få heta målchanser. Matchens mål gjordes i den första halvleken, i en match som slutade oavgjort 1-1.

ÖSK började bäst och kunde redan i den 3:e minuten ta ledningen i matchen. På ett högerinlägg från Sofia Westerlund snappade Amelia Olofsson upp bollen och avslutade på ett i målvaktens högra hörn. Hennes 4:e mål denna säsong och 1-0 för ÖSK.

Efter den starka svartvita inledningen kom bortalaget in mer och mer i matchen. I den 22:a minuten kom också kvitteringen när Amanda Ebbesson fångade upp en andraboll i straffområdet och med ett direktavslut sköt 1-1 för Jitex.

1-1 stod sig till pausvilan och skulle också bli matchens slutresultat. Detta efter en andra halvlek där ÖSK gjorde försök till att återta sin ledning men inte riktigt hittade rätt i den sista tredjedelen. Närmast var Ella Gunnarsson som avslutade tätt utanför Jitex-målvaktens första stolpe samt Emelie Alfredsson som så när kunde lobba in bollen i öppet mål när samme målvakt var långt ute. Oavgjort blev det och ÖSK kunde därmed inte säkra Elitettan-platsen till 2025 på hemmaplan.

Nästa match för ÖSK spelas onsdag 6:e november klockan 19:00 mot Linköpings FC hemma på Behrn Arena i Svenska Cupens kvalspel.

Dennis Gabrielsson, huvudtränare ÖSK Fotboll:
– Jag tycker vi gör en ganska svag första halvlek och kommer inte överlag upp i den intesitetnivå eller duellspel som vi haft i de två senasta matcherna, vilket gör att det blir ganska skönt för Jitex att hålla i bollinnehavet. Det blir bättre till den andra halvleken men vi är lite för oskarpa i dem avgörande momenten och de sista passningarna för att kunna göra ett mål till. Jag tycker vi kommer till situationer där vi bör ha bättre utdelning. Sen måste jag såklart se matchen igen men om något av lagen ska vinna denna match tycker jag att det är vi. Jitex är ett lag som vi ska kunna störa och fajtas mot så jag är inte nöjd med en poäng idag.

- Nu väntar en vecka och två matcher kvar, en i cupen och en i serien, där vi ska se till att göra två bra prestationer så att vi efter denna är klara för Elitettan och Svenska Cupen 2025.

• Statistik
    Resultat: 1–1 (1–1)
    Mål: 1-0 Amelia Olofsson (3'), 1-1 Amanda Ebbesson (22').
    Byten ÖSK: Hurtig ut - Alfredsson in (56'), Hyttinen ut - A.Andersson in (56'), Nora Thörngren ut - Arlebo in (79').
    Publik: 132

Startelva ÖSK
Hess
Westerlund – Hed – Nellie Thörngren
Rajakangas – Karlsson – Hyttinen – Nora Thörngren – Hurtig
Gunnarsson – Olofsson

Ersättare:
Portugués, Eklund, A.Andersson, Eriksson, Arlebo, Alfredsson, Dahlberg.

Se höjdpunkter från matchen här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908