Förlust framför storpublik

Foto: Bildbyrån / Simon Hastegård
På Behrn Arena tog ÖSK emot serieledande Malmö FF framför storpublik. 856 personer såg när ÖSK stod upp bra i en jämn första halvlek som slutade 0-0. Den andra halvleken visade Malmö sin styrka och avgjorde matchen efter mål av Beatrice Persson och Alexia Mitkovska.
Solen sken över Behrn Arena när ÖSK spelade mot Malmö FF framför säsongens största publik. Hemmalaget som tvingades till en del förändringar i laget valde inledningsvis att stå högt och ligga nära i sina markeringar. Detta skapade en del huvudbry för Malmö som hade ett större bollinnehav utan att riktigt hota på ÖSK:s planhalva. ÖSK kunde också flera gånger sno åt sig bollen och snabbt anfalla mot mål, dock utan den exakta precisionen i sista passningen eller avsluten.
Absoult hetast blev det i den 23:e minuten när Alva Hed slog en perfekt boll i djupled mot Ella Gunnarsson som frispelad möts av Malmö-målvakten vid straffområdeslinjen. Gunnarsson petade den studsande bollen på Kathrine Larsen och enligt publiken samt ÖSK:are hindrade målvakten bollen utanför straffområdeslinjen med handen, men domaren var av annan åsikt, därmed ingen åtgärd och i efterföljande kalabalik kunde Malmö stoppa ÖSK:s farligaste försök till 1-0.
ÖSK med ett uppoffrande och noggrant försvarspel lät inte Malmö komma till allt för farliga lägen under resterande halvlek och resultatet i paus skrevs till 0-0.
I den andra halvleken öppnade gästerna starkt och i den 53:e minuten tvingades Kat Hess till sitt hittills viktigaste ingripande i matchen när hon rusade ut och stoppade Lovisa Gustafsson som kom fri mot mål. Efter ett större tryck från Malmö får man det att stämma i den 58:e minuten när Beatrice Persson möter ett inlägg perfekt med pannan för 0-1.
ÖSK med sin bästa målchans och nära att kvittera direkt i den 63:e minuten när Cornelia Karlsson tar sig förbi på högerkanten för att senare servera Amelia Olofsson vid straffpunkten. Direktavslutet räddades dock av Larsen. Malmö gjorde det svårt för ÖSK efter den chansen, då man med kontroll kunde hålla i bollinnehavet för att fördriva tiden.
I den 84:e minuten är Larsen farligt utanför sitt straffområde igen när Olofsson är på språng framåt. Malmö-målvakten får undan bollen men bara till inbytte Maja Eriksson vars avslut stannar på en försvarare innan det öppna målet. Strax därefter punkterar Malmö matchen med ett 2-0 mål. I och med vinsten säkrade skånelaget ett avancemang till OBOS Damallsvenskan och vi önskar dem stort grattis.
Nästa match för ÖSK i Elitettan spelas lördag 19 oktober borta mot Gamla Uppsala SK på Lötens IP.
Dennis Gabrielsson, huvudtränare ÖSK Fotboll:
– I stora drag är jag supernöjd, stolt och imponerad över engagemanget till vår matchplan. Det är en stor arbetsinsats och alla visar verkligen att dem vill vara här. Malmö vill ha mycket boll under kontroll och bedriva sitt anfallsspel men jag tycker att vi stör dem väldigt mycket genom vårt presspel. Vår plan från start var att störa de högt och visa att dem inte skulle få komma hit och bestämma allt, vilket vi gör jättebra. Jag tycker också att vi i perioder vågar och lyckas bedriva det anfallsspel vi pratat om innan, att använda våra anfallspelare smart och inte bara skicka iväg bollen.
- - Först, såklart stort grattis till Malmö för avancemanget, men sedan måste jag säga att det från domarhåll är alldeles för låg nivå i en sådan här viktig match. Malmö slåss om uppflyttning och vi om säkrat kontrakt men domarteamets insats avgör till viss del matchens utfall. Det ska vara ett solklart rött kort på deras målvakt i den 23:e minuten som dem inte tar. När man pratar med teamet efteråt så säger de att huvuddomaren ser att hon tar med handen och den assisterande att hon är utanför men dem blåser inte, vilket för mig är helt otroligt.
- - Sedan nu efteråt är det vad det är och vi får ta med oss att om vi kan återskapa den här prestationen och arbetsinsatsen i de tre kommande matcherna som är kvar, så tror jag vi kommer att lösa det här. Till sist är det kul att få spela framför så mycket publik och få det stödet, det känns som att vi alltid presterar bättre då.
- Statistik
Resultat: 0–2 (0–0)
Mål: 0–1 Beatrice Persson (58'), 0-2 Alexia Mitkovska (86').
Byten ÖSK: Hurtig ut - Alfredsson in (61'), Mannström ut - A.Andersson in (75'), Gunnarsson ut - Eriksson in (75'), Olofsson ut - Arlebo in (87'), Karlsson ut - E. Andersson in (87').
Startelva ÖSK
Hess
Westerlund – Hed – Nellie Thörngren
Rajakangas – Karlsson – Mannström – Nora Thörngren – Hurtig
Gunnarsson – Olofsson
Ersättare:
Portugués, A.Andersson, E. Andersson, Eriksson, Arlebo, Stråle, Alfredsson.
Se höjdpunkter från matchen här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.