Status Akademin: Patrik Anttonen
I sista delen av vår statusuppdatering kring akademin pratar vi med PA16:s huvudtränare Patrik Anttonen. PA16 har precis spelat klart grundserien och inväntar ett B-slutspel som startar till helgen. Patriks tankar om säsongen hittills, fortsättningsvis och sitt första år som huvudtränare kan du läsa om i intervjun här under.
Hur har den första tiden som ny huvudtränare för PA16 varit?
- Det har hittills varit väldigt kul och lärorikt. Jag går ju dessutom en tränarutbildning på fotbollsförbundet för gamla elitspelare, så man lär sig mycket både här och där. Även om man varit med en del de senaste åren på sidlinjen och hjälp till så är det en stor skillnad nu. Man kan inte vara förberedd på allt och man får ta det lite som det kommer men över lag tycker jag att det har gått bra inledningsvis.
Vilka är de största utmaningarna och lärdomarna?
- Framför allt är det planering och struktur som varit en utmaning. Själva träningsaspekten och hantera det som pågår ute på planen tycker jag att jag har ganska bra koll på. Att däremot få till strukturen och faktiskt få ut exakt vad man vill på varje träning är inte alltid så lätt. Det är även något man varit lite ovan med, för som assisterande har man inte riktigt haft en sådan stor roll eller stort ansvar tidigare. Detta är såklart en mer tidskrävande roll men också enbart väldigt roligt. Att komma så nära killarna, få se dem dagligen och lära känna dem på ett bättre sätt samt hur de olika personligheterna fungerar är både kul och inspirerande. Det gör också att man kan hjälpa dem på ett bättre sätt. Även om det kanske tagit lite tid i början och varit en del svårigheter så blir det bättre med tiden ju mer personkemi man bygger upp.
Vad är något exempel som är viktigast i ert sätt att spela?
- Vi har ju en grundtanke i akademin i hur vi vill spela men sen har vi tränare möjligheten att göra små variationer därifrån. I grunden jobbar vi i PA16 med ett 4-3-3 som sen kan se lite olika ut i olika faser i spelet. Jag lägger dock inte jättemycket vikt i själva systemet utan mer i hur vi arbetar som grupp och vilka principer vi har. Mer hur spelarna ska lyckas lösa de situationer som kan uppstå. Det är också av vikt att spelarna själva är inblandade i processen, att dem själva får tänka till kring problem och att vi inte ger allt serverat på ett bräde i hur dem ska göra varje situation på ett specifikt sätt. Utan spelarna ska känna en del delaktighet och frihet ute på planen, vilket jag också tror är viktigt i deras utbildning.
- Ett exempel på en grundprincip som vi har är att vi ska ha en offensiv inriktning och att vi vill framåt i vårt anfallsspel. Där har vi klara mönster i hur vi ska ta oss igenom motståndarna, ta oss till avslut och skapa chanser, men även där ser det olika ut från match till match. Sedan arbetar vi med dessa grundstenar konstant och jag tycker också att vi gjort det bra genomgående under året.
Hur ser du på eran säsong hittills?
- Vi slutade sexa efter ett kryss i sista matchen, vilket i en serie av tio lag är i mitten. Men det har ändå varit över förväntan skulle jag säga. I de första tre omgångarna mötte vi lagen som vi på förhand trodde skulle vara sämst i serien och tog bara 1 poäng på de tre matcherna. Då hade man en känsla att det här skulle bli ett tufft år, men killarna har verkligen växt under säsongen. Vi har kommit in mer i det och lärt oss vad som krävs för att ta poäng, vilket är en egenskap som är nog så viktig ibland.
- Spelmässigt är det kanske lite tråkigt att säga att, laget är stabila och lojala till spelsättet och systemet där främst vårt försvarsspel har fungerat, när man premierar ett offensivt spelsätt men så är fallet. Vi har inte förlorat någon match med mer än ett mål tror jag och alla matcher har varit jämna. Sen hade jag önskat ett mer frejdigt anfallsspel men det är något vi jobbar vidare på.
- Hur ser du på hösten och ett B-slutspel?
- Nu har vi tagit tillräckligt med poäng för att ha ett bra utgångsläge i B-slutspelet och många poäng till godo på bottenlagen. Sen är det fortsatt samma fokus som på våren där vi fokusera på det vi gör på träning och försöker stimulera spelarna så mycket som möjligt i beslutsfattande och svårighetsgrad. Det är där utvecklingen främst ska komma och sen hoppas man att vi ser det på planen också. Så vi kommer ge många så mycket speltid som vi kan även under hösten. Vi sätter såklart också en målsättning inför slutspelet, som ännu inte riktigt är satt, men jag räknar med att vi har som målsättning att vinna det eftersom vi ligger så bra till. Däremot betyder det inte att vi gör några stora förändringar i vår generella arbetsplan för året, utan det är individens utveckling som är i fokus hela tiden. En bättre individ innebär också oftast att även laget fungerar och blir bättre.
Hur viktigt är resultatet för dig?
- Den största delen av jobbet gör vi i veckorna och resultatet som kommer på helgen är någonting som uppkommer utifrån det jobb vi lägger ned i veckan. Visst det är viktigt att vinna matcher och se resultat som lag men veckoarbetet är det viktigaste i processen för att utveckla individen och i förlängning att de ska ta sig vidare i karriären. Sen innebär det inte att vi tar matcherna på något mindre allvar men vi jobbar som hårdast med killarna under veckan på träningar. Jag tycker också att man ser en stor utveckling på många utav spelarna under året och att många lägger ner ett hårt arbete och tror på sig själva. Vilket är kul och viktigast.
Vill du ge din syn på samarbetet inom akademin?
- Samarbetet fungerar bra och det är väldigt viktigt att vi hela tiden har en dialog mellan grupperna och ålderskullarna. Både för att främja rätt miljö för killarna och att kunna premiera gott arbetet i sitt lag med en uppflyttning till att vara med i de äldre lagen. Det är väl redan nu fyra bland 16-åringarna som är med PA17 och gör det bra. Det är väldigt kul att se yngre spelare ta sådana kliv och att vi kan ge dem chansen att utvecklas mera. Våra möten och vår dialog är en viktig del i att få en samlad bild i hur grupperna funkar och för att lära sig av varandra mellan oss tränare.
- Vårt mål är ju att ge spelarna den bästa utbildningen som dem förtjänar och där är det också viktigt att vi tränare kan utvecklas mer så att vi kan göra ett ännu bättre jobb framåt. Klubben i stort har ju en målsättning att få fram fler spelare från egna led och även sälja fler spelare. Så det är viktigt att vi får en satsning på akademin och att vi kan lägga ner den tid som krävs för att hårdare kunna pusha spelarna närmre målsättningen. Som jag var inne på tidigare så ska spelare som gör det bra kunna kliva upp i årskullarna för att triggas och utmanas ytterligare. I år har vi flera yngre spelare som är med i PA19 och även på en del a-lagsträningar, vilket är viktigt och en belöning på det hårda jobbet som läggs ner.
Finns det svårigheter med att ha en stor omsättning av spelare eller att flytta mycket upp och ner bland åldrarna?
- Enligt mig är det positivt att vi har olika tränare i olika årskullar då jag tror det är viktigt för killarna att höra nya röster och nya synvinklar. Det är bra att dem får bilda sig nya uppfattningar och utveckla fler detaljer som varje tränare för med sig. Som ungdom är det viktigt att lära sig många delar och inte bara ett spelsätt. Man måste kunna hantera många olika situationer för att bli så komplett som möjligt. Jag tror det sättet vi jobbar på nu har fler positiva sidor. Sedan kanske personkemin blir lidande när man får en ny tränare eller i mitt fall en ny grupp varje år som man behöver bygga upp personkemin med igen, men samtidigt skapar det också nya chanser. Får man som spelare inte spela ena året kan man nästa år under en ny tränare och nya förutsättningar kanske visa sig mer för den och få chansen då.