Status Akademin: Pontus Björkman

I del tre av fyra av vår statusuppdatering kring akademin pratar vi med PA17:s huvudtränare Pontus Björkman. Under samtalet pratade vi om lagets framgångsvår, hösten som innebär Allsvenskt A-slutspel och resonemang om det nya i akademin. Här under kan du läsa hela intervjun.

En bra vårsäsong av PA17, hur skulle du beskriva den och kan du ge oss någon inblick till varför det gick bra för er?
- Det har varit en framgångsrik vårsäsong sett till att vi kom högt upp i tabellen med en 3:e plats, vilket såklart är ett resultat som vi är nöjda med. Vi har haft en väldigt bra spelartillgänglighet där spelarna med hjälp av oss sett till att vi haft många skadefria som funnits på plats och varit villiga att göra jobbet. Det är svårt att inte prestera utan den kontinuiteten och där man får tid att jobba på det grundläggande i spelet. Sen är den främsta orsaken till framgången att det här laget har en väldigt bra sammanhållning och mental styrka samt en förmåga att pusha och driva på varandra. Laget ger aldrig upp och vågar vara lite kaxiga mot lag som kanske har lite större favoritskap. Jag vill också lyfta vår bredd där alla i laget verkligen bidrar. Vi skulle kunna välja spelare A, B eller C och det skulle inte vara så stor skillnad, för truppen är så pass jämn och fin. Dessutom gillar jag mixen där vi har fyra – fem 08:or tillsammans med 07:orna som är den faktiska årskullen, att dem också kan vara med och bidra ger en bra balans. Det är även kul att vi haft ett par spelare från oss som varit uppe med A-laget på träningar och gjort det bra.

Vad är viktigast i ert arbete för att framhäva dessa detaljer?
- Jag och min kollega Gustav (Nehmé) gillar hög kravställning utifrån de grundläggande detaljerna; man ska göra jobbet, vara i tid och vara förberedd, vilket vi trycker på extra mycket. Dessutom har spelarna redan en grundinställning som rimmar mycket med hur vi vill att det ska vara, men sen hoppas vi ju också att det är på grund av oss att den inställning finns där och också växer. Vi försöker driva på det hela tiden och alltid finnas där för dem både när det är positivt men främst också när det är tufft. Det är absolut inte en spikrak resa utan en berg och dalbana många gånger. Det händer mycket i deras liv i den här åldern så vi försöker att finnas där för alla och hjälpa dem både som personer och fotbollsspelare.

Hur tycker du det har sett ut spelmässigt under våren?
- Vi har varit bra i väldigt många delar av spelet. Jag önskar kanske att vi hade utvecklats och varit extra bra i någon viss del men nu har det i stället varit så att vi kan hantera fler områden på bra sätt. Vare sig det varit högt eller lågt försvarsspel, speluppbyggnad eller omställningsspel så checkar vi många boxar där vi varit bra. Det har lett till att oavsett vilka vi möter eller vilken spelbild matchen har så har vi varit bekväma med det. Skulle jag peka på något så är det vårt omställningsspel där jag tror det är rätt jobbigt att möta oss. Vi gillar att vara aggressiva och att ha mycket tempo i vårt försvarsspel med mycket löphastighet och duellspel.

- Är det däremot något vi behöver utveckla är det vårt etablerade anfallsspel högre upp i planen. Där vi behöver ha ett större tålamod för att bryta ner motståndarförsvaret. Sen har vi nu börjat ett A-slutspel som pågår här i höst och jag vet inte hur många lag som backar hem mot oss. Matcher går såklart i perioder men över lag kommer vi möta lag som gillar att pressa högt vilket kan komma att passa oss bra.

Hur mycket bygger ni vidare från våren kontra förändrar ert spelsätt, med tanke på ett A-slutspel med en högre nivå och matcher mot en del nya lag väntar här i höst?
- Det gäller absolut att inte stirra sig blind på våren och att det skulle vara facit för hösten, utan vi har verkligen försökt att till viss del nollställa för att ta nästa kliv i utvecklingen. Vi har gjort det jättebra som lag under våren men nu skulle jag vilja trycka upp kvalitén på det individuella planet också. För att verkligen ta det nästa steget och att de inte ska känna att det är lagom på den här nivån. Vi måste vilja ännu mer och vilja bli ännu bättre. För de som kanske startade lite mer under våren har vi tryckt på att nu är nu och då var då. Dessutom har vi just nu den bästa konkurrensen vi haft under året i alla lagdelar, så de som haft en lite tyngre vår har nu kommit i gång och arbetat sig närmre mer speltid.

Hur tar ni er an hösten med dessa förutsättningar och vad blir viktigast framåt?
- Som sagt väntar ett allsvenskt A-slutspel där vi nu också får möta Stockholmslagen och de bästa från den norra serien, vilket nästan blir första gången på riktigt som vi gör det under min tid och är såklart en ”boost” att få göra. Vår målsättning är väl att först komma i gång igen med vårt lagsamarbete och sedan som sagt trycka på det individuella. Spelarna måste göra mer och bättre aktioner hela tiden, både offensivt och defensivt. Att arbeta vidare på det man är bra på men samtidigt utveckla det man är lite sämre på för att bli en så komplett fotbollsspelare som möjligt. Sedan är styrkan och fysiken en detalj som vi ska lägga lite extra vikt vid för att bibehålla den men också för att förbättra den.

- Sannolikheten, även om det vore sjukt roligt, att ett helt lag flyttas upp genom PA19 och till A-laget är ju inte så stor. Vårt mål är ju att få fram a-lagsspelare och även om det är jättekul att ha ett så bra lag som vi har, där lagbygge och lagmoral är viktigt, så behöver vi få fram individer också. Det är en svårare uppgift där vi också måste få mycket hjälp av spelarna själva, vi kan driva och ”pusha” men i slutändan är det också upp till de själva att ta fram det där lilla extra. Om vi kollar på Isak Persson som gjort många mål för oss under våren, vilket såklart är väldigt kul och bra, så är det främst den mentala resan han gjort som imponerar mig. Han har haft det tufft med skador och varit borta från fotbollen i nästan flera år så att han ändå är tillbaka på den här nivån och presterar, är jättebra. Sedan måste han precis som alla andra fortsätta arbeta hårt för att utvecklingen ska fortsätta gå framåt, för det går bra nu men vi vill alla mer.

En ny akademichef och nya tränarkollegor in här under vintern, hur ser du på ert samarbete hittills?
- Det ser bra ut och är som du säger lite nytt, där jag nu är den i akademin som varit här längst. Sedan är det som alltid med en personalförändring att det bli en omställning, likt vilket jobb som helst, där det tar ett tag innan allt sätter sig och det oavsett vilken kompetens, erfarenhet eller arbetssätt personen har. Sedan är ju klubbens målsättning den samma; att ta fram spelare till A-laget, men nu med lite nya tankar, idéer och en början på något nytt. Samtidigt gäller det att ta vara på det vi även gjort tidigare då det finns många delar som funkat bra även innan.

• - Vi har en tät kontakt mellan huvudtränarna i alla lagen samt med Samuel (Wowoah) och samarbetet funkar bra. Vi har regelbundna möten där vi summerar, analyserar och försöker driva utvecklingen tillsammans. Sen är det såklart mycket nytt för dem också även om de fotbollsmässigt har mycket mer erfarenhet än vad jag har så är det nytt för dem att gå in som huvudtränare i ett akademilag. Så jag försöker bidra med det jag kan och är bra på för att hjälpa till så mycket jag kan i den rollen och får såklart mycket tillbaka från deras erfarenheter. Tillsammans hjälper vi varandra att utvecklas.
  • - Samtidigt är det en balansgång också rent spelmässigt där jag såklart har en egen filosofi i hur jag vill bedriva min fotboll samtidigt som det finns riktlinjer från klubben i hur laget ska se ut och bete sig. Jag och Samuel hade en bra dialog när han kom in i höstas där vi bollade en hel del saker och där han var med oss runt planen samt på matcher. Min filosofi rimmar ganska bra med det som Samuel har pratat om, för jag vill ha ganska högt tempo i mitt spel. Visst kan jag tänka mig att passa runt bollen under en längre period men det ska iså fall vara i riktning att gå framåt mot mål, ibland kan det gå lite långsammare men jag ser gärna att det går snabbt för det är där framme det ska avgöras. Det är kul när det händer saker i fotboll och det tror jag vi båda tycker.
© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908