Välkommen Kat Hess!
26 augusti 2024
Nyheter
ÖSK Fotboll är idag glada att välkomna Kathrine "Kat" Hess till klubben. Den 26-årige målvakten skriver ett kontrakt som gäller säsongen ut.
– I Kat får vi in en erfaren målvakt som spelat på flera nivåer i USA och som vi hoppas ska kunna konkurrera samt bidra till laget. Hon har en spännande och annorlunda profil som vi tror kommer passa bra in i vårt lag, säger ÖSK:s huvudtränare Dennis Gabrielsson.
- 26-årige Kat Hess är från staden Newport Beach, Kalifornien i USA och tillhörde senast Gotham FC i den amerikanska högstaligan. Förra året 2023 bafann hon sig på Irland och spelade för Athlone Town AFC i den irländska högstaligan, där hon bland annat var med och vann ett cupguld.
- Som ungdom har Kat representerat USA:s landslag från åldern 14 hela vägen upp till 18 år. Hon har även studerat på Harvard University i fyra år där hon totalt spelade 38 matcher för skolans lag.
- Nu väntar nya utmaningar i Sverige och ÖSK för Kat Hess som skriver ett kontrakt under resterande del av säsongen 2024.
- - Det känns superkul att vara här och det är en stor chans för mig att visa upp mig och tävla i en ny miljö, träffa nya människor och få uppleva den stormakt som Svensk damfotboll är. Jag har tidigare sett Svenska landslaget göra det bra i VM och jag har alltid gillat den svenska fotbollsidentiteten. Jag hoppas att den här nya utmaningen kommer ge mig nya erfarenheter både som målvakt och person. Livet handlar om att lära sig saker och att ta ett sånt här stort steg ut ur sin bekvämlighets-zon, hoppas jag kommer ge mig lärdomar för att växa så mycket som möjligt.
- - Mina styrkor som målvakt är min närvaro på planen. Jag är bra på att kommunicera och säker med händerna. Sen gillar jag också att vara med offensivt i uppbyggnaden av spelet, oavsett om det är med fötterna eller händerna. Förhoppningsvis kan jag ta vara på den här chansen och visa mina styrkor på bästa sätt. Jag är här för att driva saker framåt, hålla laget kvar i serien och att vinna så många matcher som möjligt. Dessutom att vara den första amerikanska spelaren i klubben är jättehäftigt och jag hoppas kunna bidra med något nytt som man inte sett här tidigare, säger ÖSK:s nya målvakt Kat Hess.