Välkommen Erik Andersson!

ÖSK Fotboll kan idag hälsa Erik Andersson varmt välkommen till klubben. Den 27-årige mittfältaren ansluter senast från FC Helsingör och skriver ett kontrakt som gäller i 2,5 år med ÖSK.

- Erik är en skicklig och välutbildad mittfältare. Han är trygg med bollen och har en vilja att spela framåt och skapa chanser. Han rör sig bra och är en typisk box- till boxmittfältare. Eriks styrkor finns i offensiven och genom hans karriär har han alltid bidragit med mål och poäng till sina lag. Vi har haft kontakt tidigare och det är en kille jag haft koll på, säger Huvudtränare Christian Järdler.

Erik Andersson från Landskrona är född 1997 och har IK Wormo som moderklubb. Som junior gick flytten till stadens stora lag Landskrona BoIS. För Landskrona gjorde han seniordebut i Superettan år 2012 som 15-åring. I debutmatchen mot Jönköping Södra IF gjorde han dessutom mål och blev då Superettans yngste målskytt. Säsongen därefter slog han sig in i laget på riktigt och totalt blev det 54 framträdanden och sex mål mellan åren 2012–2014 i Landskrona.

Till säsongen 2015 gick Erik till Malmö FF men hade där svårt att få speltid på seniornivå i det himmelsblåa laget. Det första året tillbringade han främst i Malmös U21-lag och de nästkommande två åren spenderade han på lån i Trelleborgs FF innan det blev en permanent flytt till TFF året 2018. Totalt gjorde Erik 125 matcher och 14 mål i både Superettan och Allsvenskan för Trelleborg mellan åren 2016–2020. Därefter gick han till GIF Sundsvall och representerade även dem i både Superettan och Allsvenskan. Erik gjorde totalt 85 matcher på tre år för Sundsvall, samt 11 mål och 16 framspelningar, innan han lämnade klubben efter säsongen 2023.

Senast tillhörde Erik FC Helsingör i Danmarks andraliga. Han anslöt till den danska klubben i vintras och gjorde under våren sju matcher för laget. I samband med att säsongen tog slut i Danmark bröt Erik sitt kontrakt med Helsingör. Erik står även noterad för 27 ungdomslandskamper.

Nu väljer Erik Andersson att skriva på ett 2,5 års kontrakt med ÖSK och gör sin första träning redan i morgon. Återigen varmt välkommen till ÖSK Erik!

- Det känns jättebra och det ska bli superkul att få dra igång. Jag hade ett bra snack med Järdler där vi hade samma syn på saker, både nutid och framtid. Jag kommer kunna bidra med rutin och hoppas även på en del poäng framåt. Det ska bli kul att träffa alla och jag längtar till att jag får spela framför den fina publiken som finns här, säger Erik Andersson.

Erik Andersson
Född: 1997-03-07
Nationalitet: Sverige
Längd: 179 cm
Position: Mittfältare
Tröjnummer: 70
Tidigare klubbar: IK Wormo, Landskrona Bois, Malmö FF, Trelleborgs FF, GIF Sundsvall, FC Helsingör.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908