Gustav Leijon till Motala AIF

Foto: Bildbyrån / Johan Axelsson

ÖSK Fotboll har kommit överens mot Motala AIF om en övergång av målvakten Gustav Leijon. Vi tackar Gustav för hans tid i ÖSK och önskar honom varmt lycka till i sin nya klubb.

– Gustav är en ung, spännande målvakt som vi ser utvecklingspotential i. Både vi och Gustav tror dock att det bästa för honom just nu är ett miljöombyte där han får större chans att spela tävlingsmatcher på seniornivå. Vi kommer att följa Gustavs utveckling noga i hans nya klubb och önskar honom stort lycka till, säger ÖSK:s huvudtränare Christian Järdler.

Gustav Leijon är född 2001 och kom till ÖSK som 16-åring från just Motala AIF. Han spenderade sedan tre och en halv säsong i ÖSK:s akademi och utsågs av Unicoach till årets bästa målvakt i P19 Allsvenskan 2020.

Till säsongen 2021 tog Gustav klivet upp i ÖSK:s herrlag och lånades ut till Linköpings City genom ett föreningsutvecklande samarbete. Han satt även på bänken i flera allsvenska matcher under 2020 och 2021. Tyvärr drabbades Gustav av en korsbandsskada tidigt under säsongen 2022 vilket gjorde att han fick spendera större delen av året åt rehabilitering. Nu lämnar Gustav ÖSK efter mer än fem år i klubben och återvänder till Motala AIF.

– Jag vill tacka alla spelare och ledare från akademin till A-laget för mina fem fantastiska år i klubben. Jag vill även rikta ett stort tack till alla supportrar för allt stöd. På återseende, säger Gustav Leijon.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908