Axel Óskar Andrésson skriver på för ÖSK

ÖSK Fotboll skriver kontrakt med den isländska mittbacken Axel Óskar Andrésson. 24-åringen kommer senast från spel i den lettiska klubben Riga FC och avtalet är skrivet på tre år.

– Axels egenskaper både på och utanför planen kommer bli en viktig del av vårt lagbygge. Han är en duellstark mittback med en bra vänsterfot och tydliga ledaregenskaper. Han har under sin karriär samlat på sig mycket erfarenhet som vi kommer få stor nytta av, säger Axel Kjäll, fotbollschef i ÖSK Fotboll.

Axel Óskar Andrésson kommer från Mosfellsbær på Island där han startade sin fotbollskarriär i det lokala laget UMF Afturelding. Redan som 16-åring imponerade han och fick chansen i engelska Reading FC:s akademi. Efter två år fick han en plats i U23-laget och lånades ut i två omgångar, först till Bath City och sedan Torquay United. Sommaren 2018 skrev Andrésson ett nytt kontrakt med Reading och lånades direkt ut till Viking FK. Efter säsongen blev det en permanent övergång till den norska klubben innan han värvades av Riga FC i Lettland inför 2021. Andrésson har dessutom erfarenhet från Islands U17-, U19- och U21-landslag. Under inledningen av 2019 blev han även uppkallad till A-landslaget och gjorde debut mot Sverige den 11 januari. Nu står det klart att Axel Óskar Andrésson fortsätter sin karriär i ÖSK Fotboll.

– Jag är väldigt glad att vara här i ÖSK. Det är en fin klubb med stor historia och ett tydligt mål att ta sig tillbaka till Allsvenskan. Det är något jag vill vara med på och jag ser fram emot att sätta i gång, säger Axel Óskar Andrésson.

Axel Óskar Andrésson
Född: 1998-01-27
Nationalitet: Island
Längd: 193 cm
Position: Försvarare
Tidigare klubbar: UMF Afturelding, Reading FC, Bath City (lån), Torquay United (lån), Viking FK, Riga FC

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908