Deniz Hümmet: "Vi har alla möjligheter att ta tre poäng"

Intervju med Deniz Hümmet om veckan som varit, matchen mot IK Sirius och på vilken position han egentligen trivs bäst.

Hur har den senaste träningsveckan varit?
Bra. Vi jobbar mycket med vårt eget spel och det känns bättre för varje vecka som går så det är positiva vibbar.

Det blev en poäng mot AIK och ett fall framåt rent spelmässigt. Hur tror du det har påverkat veckans träningar?
Jag tror alla känner att vi tar steg framåt. Det har varit en del tuffa matcher i rad. Men nu senast mot AIK är vi nära tre poäng. Det är en svängig match och allt kan hända. Vi har ett eller två bra lägen i slutet. Hade vi gjort mål där hade vi kanske tagit tre poäng. Men det känns helt klart som att det var ett steg framåt och att det ger effekt på träningarna. Varje vecka är en ny möjlighet att jobba på vårt eget spel och det känns som vi går framåt i det.

Har det även påverkats av de nya spelare som tillkommit till truppen?
Det tror jag. Vi har fått in Nahir och Jille som är två klasspelare. De är bra både med och utan boll. Sedan kom Moro in också. Min bild av honom är att han är en fysisk spelare som är trygg med bollen. Han kommer också bidra med mycket. Alla bidrar på sitt sätt och det är nyttigt för oss. Det förstärker den konkurrenssituation som finns och det är alltid bra när det finns konkurrens. Då måste man vara på tå.

Är vi nöjda med att ta en poäng i matchen mot AIK?
Jag tror inte det. Jag kan ju bara tala för mig själv men jag är verkligen inte nöjd. Känslan i gruppen är att ingen annan heller är nöjd. Vi kunde tagit en trea och det var inte långt bort. Men det är klart att man måste vara smart ibland och värdera hur mycket man vill riskera för att gå för vinsten. Det är ofta en svår bedömning. Men en poäng är bättre än noll. Så som det blev borta mot Elfsborg där vi gör en okej match och tappar i sista sekunden och får åka hem tomhänta. Så det är ändå något och också ett kvitto på att vi gör något bra. AIK är ett bra lag och solida defensivt.

Vad kommer bli viktigt i matchen mot IK Sirius?
Det blir åter igen att jobba med vårt eget spel så att det sitter till hundra procent. Vi ska styra matcher och diktera villkoren. Det är målet. Men det är klart att det är en tuff bortamatch men vi åker dit med alla möjligheter att ta tre poäng. Det är därför vi är där. Sedan får vi se hur matchbilden blir men vi kommer gå för det. Vi måste lämna allt ute på planen och ge allt vi har. Vi får se hur långt det räcker men det viktiga är att vi ger allt vi har. Då kan vi åka därifrån utan ångest över att vi kunde gjort det bättre. Så har det känts efter vissa matcher under våren. Så vi ska åka dit och lämna allt vi har på planen och våga spela ut vår potential. Vi är ett bra lag och jag tror på den här gruppen till 110 procent. Nu är det på väg uppåt.

Du har fått spela på en del olika positioner. Hur ser du på det och var trivs du egentligen som bäst?
Jag har alltid spelat på olika positioner sedan jag var yngre. Jag har alltid kunnat anpassa mig och det är väl en styrka hos mig. Jag trivs nog bäst som nia eller tia. Jag gillar att vara en falsk nia som droppar ner mycket. Det spelade jag senast och det fungerade bra. Nahir var tillbaka och vi har en fin kemi, han och jag. Men jag kommer spela där Vitor vill att jag ska spela. Under förra året spelade jag lite på kanten också men det är inget konstigt. Jag spelar där dem vill att jag ska spela.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908