"Jag fick rysningar av att vi hördes så bra på plats."

Foto: Privat

Inför den allsvenska hemmapremiären mot IFK Göteborg fick åtta stycken slumpmässigt valda årskortsinnehavare chansen att komma till Behrn Arena för att se matchen på plats. En av dessa lyckligt lottade personer var Andreas Svensson. Vi ringde upp Andreas för att höra hur det kändes att gå på match igen.

Vad tänkte du när du fick reda på att du skulle få se hemmapremiären på Behrn Arena?
– Jag blev helt skakis. Det kändes overkligt och jag förstod nästan inte att jag skulle få chansen att gå på match igen. Så det var fantastiskt när ni ringde.

Hur kändes det att gå på match igen?
– Jag och min kompis som jag gick med satt först i Sveaparken innan matchen och hade en egen liten uppladdning. När vi sen gick till Behrn Arena kändes det nästan overkligt eftersom det var ett år sedan vi var på match senast. Det var surrealistiskt att vara där utan någon publik, men vi kände oss både hedrade och stolta att få gå på matchen.

Hur skulle du beskriva din upplevelse av matchen?
– Man får ett helt annat perspektiv av att sitta på läktaren och se matchen därifrån. Jag och min kompis är dessutom riktiga klackmänniskor, så att få bidra till stämningen tillsammans med dem i logen ovanför Västra Stå var fantastiskt och gjorde att det kändes som att man var där på riktigt.

Hur var stämningen på Behrn Arena?
– Jag fick rysningar av att vi hördes så bra på plats. Sen i efterhand fick vi reda på att det hördes bra i TV också, så det var extra kul. Det är ju det här vi alltid har gjort. Sen pajade vi ju rösten efter fem minuter eftersom vi inte är så vana med att skrika längre. Det känns fortfarande lite overkligt att vi har varit där eftersom vi inte vet när vi får gå på match igen.

Vad har du saknat mest med att gå på match?
– Framförallt gemenskapen med alla supportrar. Att träffas på läktaren och småprata med varandra. Den gemenskapen fick vi ju tyvärr inte uppleva nu, men eftersom vi bidrog med den stämningen vi gjorde så kom vi i alla fall in i det lite.

Hur upplevde du att eventet sköttes?
– Det var enkelt och klockrent uppstyrt från klubben. Alla lyssnade och höll avstånd. Vi alla visste att om vi ser till att sköta oss nu så stärker det ju argumenten för att fler ska få gå på match. Vi blir ett föredöme för andra - tar vi ansvar så visar vi att detta är möjligt. Jag tycker att både vi i publiken och alla representanter från klubben skötte sig bra.

Nästa hemmamatch spelas på söndag kl. 15:00 mot IFK Norrköping. Åtta nya årskortsinnehavare har lottats ut som kommer få chansen att, precis som Andreas, kliva in på Behrn Arena igen för att se ÖSK spela på nära håll.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908