ÖSK:s styrelseledamot Urban Hammar får tunga UEFA-uppdrag

Urban Hammar, ledamot i ÖSK-styrelsen sedan 2018 och mångårig ÖSK-profil, är redan en av svensk fotbolls mest inflytelserika personer gällande fotbollsutveckling. Hammar har under sommaren fått ett högprofilerat uppdrag inom UEFA och blir den andra svensk efter Lars Lagerbäck att bli utsedd till medlem av UEFA JIRA Panel.

Urban Hammar har ett långt ÖSK-förflutet och har varit både spelare och tränare i klubbens A-lag under olika perioder sedan han kom till ÖSK 1982. Sedan 2018 sitter han med i ÖSK:s styrelse med ansvar för fotbollsfrågor.

Sedan många år är Urban anställd av Svenska Fotbollförbundet och har där det övergripande ansvaret för tränarutbildning på alla nivåer i svensk fotboll med titeln Head of Coach Education. Han har i den rollen utbildat merparten av de svenska tränare som idag verkar på elitnivå.

Under sommaren har Urban utsetts av det Europeiska Fotbollförbundet, UEFA, både till UEFA Technical Instructor och medlem i UEFA JIRA Panel som är UEFA:s expertkommitté för tränarutbildning och fotbollsutveckling. Gruppen består av sjutton medlemmar och ansvarar för utveckling, riktlinjer och direktiv för all tränarutbildning i Europa. Den ende svensk som tidigare haft dessa uppdrag är Lars Lagerbäck.

– Jag får lov att erkänna att jag är både glad och faktiskt tacksam att få dessa positioner inom UEFA. Jag har visserligen arbetat både länge och ihärdigt med dessa frågor i SvFF och i samverkan med UEFA, men om vi backar ett tiotal år så kunde jag inte föreställa mig att jag skulle få dessa möjligheter. Det är roligt och jag känner förstås ett stort ansvar, säger Urban Hammar i en kommentar.

– Att Urban får dessa uppdrag i UEFA är stort, det är ett bevis på att han är på europeisk toppnivå när det gäller kunskap och inflytande i frågor rörande fotbollens utveckling. Det är något vi som ÖSK:are ska vara stolta över och framför allt är det en väldig styrka i ÖSK:s organisation. Utöver att han är en viktig kugge i styrelsearbetet med sin expertkompetens i frågor runt fotbollen är han i den nya sportsliga organisationen ett viktigt stöd i det operativa arbetet. Med UEFA-plattformen stärker vi dessutom ännu mer vår möjlighet till omvärldsspaning, säger ÖSK:s ordförande Carl Pauly.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908