Finske landslagsmannen Albin Granlund klar för ÖSK

ÖSK:s första nyförvärv inför säsongen 2018 blir finske landslagsmannen Albin Granlund. Den 28-årige ytterbacken har skrivit ett avtal som sträcker sig över säsongen 2020. Albin Granlund kommer närmast från IFK Mariehamn på Åland och var med och säkrade klubbens första guld så sent som 2016.

– Albin har precis de egenskaper som vi letat efter. Han har bra karaktär, är löpstark, positionsstark och kan spela både till höger och vänster, säger sportchef Magnus Sköldmark.

ÖSK:s huvudtränare Axel Kjäll är glad att ha Albin på plats.

– Albin kommer från ett par starka säsonger i finska ligan och vi tror att han kommer att få en stark utveckling i vår miljö. Han är beredd att jobba hårt – både för sin egen utveckling men inte minst för att göra ÖSK till ett bättre lag. Vi är övertygade om att hans egenskaper som spelare och människa kommer att stärka oss på både kort och lång sikt, säger Axel Kjäll.

Med Albin Granlund i ÖSK stärks kopplingen till IFK Mariehamn. Tommy Wirtanen spelade i ÖSK 2009-2012 och Petteri Forsell har tillhört ÖSK under säsongen. Dessutom har Simon Nurme och Josef Ibrahim gjort motsatt resa från ÖSK till Åland.

Albin Granlund är glad att allt är klart och ser fram emot att ansluta till ÖSK när träningen drar igång i december.

– ÖSK känns helrätt. Det här blir ett steg framåt i min karriär och jag ser fram emot att ta nästa steg i min utveckling och hjälpa klubben framåt. Likt IFK Mariehamn, känns ÖSK som en familjär klubb med högt i tak, säger Albin Granlund.

Fakta Albin Granlund
Född: 1 september 1989, Pargas stad, Finland
Längd: 1,79 m
Vikt: 79 kg
Gjorde landslagsdebut i januari 2017 och har medverkat i VM-kvalet för Finland.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908