Påskläsning: Inget evenemang utan de ideella

Varje år arrangerar ÖSK 15 matcher med ett publiksnitt på närmare 7 500 personer. Totalt ser alltså ca 110 000 personer ÖSK:s matcher live på Behrn Arena. Några matcher har över 10 000 besökare. Det här gör ÖSK till en av Örebros största arrangörer. Sedan två år tillbaka är det Gabriel Åbom som ansvarar för evenemangen.

Hur planeras matcherna för alla besökare?
— Efter varje säsong utvärderar vi de evenemang vi genomfört. Vår grundprincip är att varje match ska innebära en starkt positiv upplevelse för varenda åskådare. Det är klart att matchresultatet spelar en stor roll. Majoriteten av publiken går trots allt dit för att se ÖSK vinna. Men hur gärna jag än skulle vilja så kan jag tyvärr inte påverka resultatet.

— Alla viktiga beslut har sin utgångspunkt i vår vision. År 2020 ska vi vara ett etablerat topplag som löpande tar medaljer och spelar i Europa. Vi ska också spela attraktiv fotboll inför fullsatta läktare. Den sista punkten ligger under mitt ansvarsområde.

Tillsammans med Mercuri Urval har vi identifierat nyckelområden för att skapa underhållande evenemang. Förr trodde vi att diverse jippon var det som skulle dra folk, men nu vet vi att det är publiken själv och den stämning den tillsammans skapar som främst påverkar upplevelsen. Folk som har kul tillsammans med andra lockar ännu mer folk. Därmed inte sagt att vi, inom de ramar och bestämmelser vi har att förhålla oss till, inte gör annat för att publiken ska få en totalupplevelse.

Vid sidan av matchresultatet vet vi att ett fullt, ljudligt och positivt Västra Stå är den absolut viktigaste framgångsfaktorn för hur publiken upplever evenemanget. Det är mycket tydligt i de publikundersökningar vi genomför två gånger per år.

Hur jobbar ni med Västra Stå?
— På många sätt och främst genom olika kampanjer. Förra året gjorde vi en drastisk prissänkning på Västra Stå. Det blev succé både vad gäller sålda årskort och intäkter. Den kampanjen fortsätter i år och vi är övertygade om att stämningen kommer fortsätta att utvecklas. Jag brukar säga att vill man ha en matchupplevelse utöver det vanliga så ska man köpa årskort på Västra Stå. Förutom att det är prisvärt, så är stämningen och gemenskapen magisk.

— Kubanerna spelar en mycket viktig roll på Västra Stå. Det är de som skapar stämningen och vi är verkligen tacksamma för allt de gör. I år utvecklar vi samarbetet med dem ytterligare. I gången under Västra Stå inrättar vi ett försäljningsställe med mat och dryck som Kubanerna själva driver och får del av intäkterna.

Du nämnde att ni gör publikundersökningar. Vad säger publiken?
— Ja, vi gör både publik- och partnerundersökningar. Vi vet att köerna till kioskerna är ett stort problem. Det är något alla fotbollsarenor delar. Mycket beror ju på att vi bara har 15 minuters paus för att serva våra gäster och det är en regel som vi inte kan göra något åt. Behrn Arenas faciliteter är inte heller optimala för att skapa bästa miljö för vår publik. Något vi heller inte kan påverka. Har vi en stormatch med kanske 12000 åskådare är det nästan omöjligt att tillgodose alla. Vi införde kortbetalning vilket har snabbat på försäljningen och till årets säsong ska vi skapa fler försäljningsställen och ett större utbud. Totalt sett får vi dock jättefina betyg från vår publik, framföralla när det gäller bemötandet, hur smidigt allt är på Behrn och den goda stämningen. Men allt kan givetvis bli bättre. Jag går nu, tillsammans med andra klubbars evenemangsansvariga, en affärsutbildning i Svensk Elitfotbolls regi för att de allsvenska evenemangen ska utvecklas ännu mer.

Min förhoppning är att den framtida ombyggnaden av södra läktaren ska ge oss större möjligheter att serva fler på ett proffsigt sätt. Drömmen vore ju om alla utskänkningsställen vore väderoberoende. Men vem vet, det kanske kommer inbyggnad och värme i framtiden.

Berätta vad ditt jobb som evenemangsansvarig innebär?
— Jag ansvarar för allt kring att skapa en allsvensk match. Konkret innebär det att diskutera och söka tillstånd hos polisen, ha möten med SvFF för planering av matchen, se till att kioskerna har varor och personal, ordna med grindvakter, funktionärer, ordningsvakter, entréer och souvenirer.

Hur många personer är inblandade i en allsvensk match?
— Jag tror inte alla förstår hur stort ett allsvenskt evenemang är. Vi har säkert 50 funktionärer, 70 kioskpersonal, 40 publikvärdar och 30 ordningsvakter. Till det kommer polis och andra som ska se till att arrangemanget blir säkert ocn positivt. Totalt innebär det att 300-350 personer är inblandade vid varje match. Här måste jag få säga hur tacksamma vi är för alla ideella krafter som ställer upp år efter år. Vi är helt beroende av dem och de gör en fantastisk insats. De kommer två timmar före match och går sist hem.

Slutligen Gabbe, vilka nyheter kommer publiken att mötas av den här säsongen?
— Tyvärr kan vi ju inte göra allt som vi skulle vilja. Men några av nyheterna är en juice-/salladsbar på norra läktaren med inriktning på nyttigheter som juice, raw bites och sallad samt fler kiosker. Vi kommer också att skapa mer liv och rörelse vid entré Mötesplats. Här kommer vi att ha en DJ och Mike’s Foodtruck. Familjeläktaren flyttas närmare Västra Stå. Barnen kommer att få träffa pandan och uppleva godisregn.

I ÖSK-tältet kommer vi att ha värme och flytta grillen till under storbildsskärmen. På så sätt hindrar det inte de som lyssnar på intervjuer. Vi inför också ambulerande försäljning före match och i paus. Personer med ”låda på magen” som säljer godis, dryck mm. På så sätt ökar vi servicen och minskar förhoppningsvis köerna till kioskerna. Låt mig till sist återigen lyfta fram de ideella krafterna. Utan dem skulle vi inte ha en chans att genomföra matcherna. Jag hoppas att publiken skänker dem en tanke då och då. Jag skulle vilja passa på att uppmana alla som kan tänka sig att arbeta som funktionärer på våra matcher att kontakta mig. Det är en rolig upplevelse och alla får en utbildning i hur vi vill att man ska möta publiken.

Text: Lars Bolin

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908