Jimmy Högberg blir fystränare för Estlands landslag

Att ÖSK Fotbolls fystränare Jimmy Högberg är duktigt och eftertraktad råder det inga tvivel om. Jimmy Högberg lämnar efter årskskiftet sitt uppdrag på Svenska Fotbollsförbundet för att bli ansvarig fystränare för Estlands landslag.

Jimmy har en bred 6-årig utbildning på GIH som han förstärkt med fördjupningskurser i Tyskland och USA. Jimmy Högberg har ansvarat för A-lagets fysträning och utbildning av ÖSK Fotbolls ungdomsledare sedan 2013. Samtidigt har Jimmy haft en tjänst inom SvFF där han utbildar elittränare och ungdomslandslagen samt är medförfattare till förbundets nya tränarutbildningsmaterial. En tjänst som Jimmy nu lämnar för att under de närmsta två åren bli ansvarig fystränare för Estlands landslag där en annan svensk, Magnus Pehrsson (tidigare tränare i bland annat Djurgården), är förbundskapten.

– Det här är en fantastisk möjlighet. Den erfarenheten jag kommer få av att jobba med internationell fotboll kommer vara väldigt berikande för mig personligen men också för ÖSK såklart, säger Jimmy Högberg.

Tjänsten kommer inte att påverka arbetet med ÖSK Fotboll säger Jimmy som under tiden sedan 2013 arbetat 50% på Svenska Fotbollsförbundet.

Första uppdraget som fystränare för Estland blir den 9 oktober då Estland åker till Wembley i EM-kvalet mot England.

– Många tänker nog, "häftigt med Wembley och engelska landslaget", och det är det ju. Men jag tänker mer att det är häftigt för fotbollens skull, att få insyn i hur de stora landslagen arbetar. Wembley är en av världens mest kända fotbollsarenor och att då få komma dit och jobba med ett lag, det är klart att det är en dröm att få göra det, avslutar Jimmy Högberg.

– Först och främst är det roligt för Jimmy att han får den här chansen. Det visar tydligt på vilket anseende han har inom fotbollen. Sedan är det självklart alltid roligt när ÖSK:s arbetssätt och medarbetare uppmärksammas och är eftertraktade, det är ett bevis på att vi ligger i framkant med hur vi arbetar med fotbollsfys. Det här kommer också ge Jimmy nya erfarenheter som vi säkert kommer ha nytta av inom ÖSK, säger Simon Åström.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908