Förlust för ett ungt U21

Ebrima Jaiteh och Arvid Brorsson

Det var ett ungt U21-lag som på tisdagen mötte ett rutinerat Gefle IF på Gavlevallen.

Det märktes de första 10 min då Gefle ångade på och ÖSK såg tagna ut av stunden. Tyvärr lyckas Gefle utnyttja det och gör 1-0 redan efter 7 minunter. ÖSK arbetar sig in i matchen och spelar stundtals riktigt bra och fin fotboll. Gefle har mer boll och har några chanser, men ÖSK krigar på och skapar ett par fina lägen då Hampus Lundgren och Fayia Kobba Jr på topp ständigt oroar hemmaförsvaret. Ett av de lägena utnyttjar Faye på bästa sätt då han vackert placerar in bollen efter att ha varit fri mot målvakten från halva planhalvan, efter en mycket fin genomskärande pass av Micke Löön. 1-1 håller sig halvleken ut och ÖSK kan gå ut till halvtidsvila med huvudet högt.

Tyvärr börjar Gefle andra halvlek på samma sätt som första halvlek. 2-1 i 52 minuten är också ett faktum. ÖSK repar sig inte riktigt efter det och Gefle tar över mer och mer av matchen. Det blir 3-1 i 61 minuten, 4-1 i 75 min och 5-1 i 91 minuten. Spelarna krigar på och försöker, men lyckas inte skapa något direkt farligt.

– Vi orkar inte hålla upp försvarsspelet som vi gör i första. Tempot gör att vi blir trötta. Tre av Gefle målen görs på nick och där syns att vi inte har samma rutin av seniorfotboll som krävs på denna nivå. Ett rättvist resultat, även om det är synd att det "rinner iväg" på slutet, säger Daniel Wickström.

– Stort beröm till den kämparanda och offervilja som finns i laget. Killarna krigade verkligen på och gjorde sitt bästa. Alla ska ha ett stort beröm och vi ÖSK:are ska vara stolta över dem. Extra beröm till Micke Löön och Hampus Lundgren. Kul också att Arvid Brorsson född 1999 kommer in sista tio min och visar bra intentioner, avslutar Daniel Wickström.

2. Edwin Ahlnäs
4. Alex Hahne
8. Adem Greku
11. Ebrima Jaiteh
14. Arvid Brorsson
16. William Gunnarsson
18. Gabriel Fernsten
21. Lukas Hjort
88. Mikael Loön (K)
90. Solomon Babyesiza
95. Douglas Bjäresten

Ersättare
5. Oscar Sandberg
13. Fayia Kobba Jr
22. Hampus Lundgren
29. Oliver Kåhed
70. Junior Wihl Bangura

Gefle IF U21 - Örebro SK U21 5-1 (1-1)

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908