ÖSK Fotboll förlänger med Jimmy Högberg

ÖSK Fotboll fortsätter sin långsiktiga satsning mot visionen att bli ett lag som löpande aspirerar på allsvenska medaljer och Europaspel. Tidigare i vår förlängde man avtalen med huvudtränaren Alexander Axén och assisterande tränaren Axel Kjäll. I veckan togs nästa steg när även fystränaren Jimmy Högberg förlängde sitt avtal med klubben. Avtalet löper över säsongen 2017.

– Arbetet i ÖSK Fotboll styrs av vår vision att på sikt etablera oss som ett allsvenskt topplag. Genom att Jimmy valt att förlänga sitt avtal har vi nu på sikt säkrat upp ett tränarteam med en fantastisk kompetens och dynamik, och vi kan fortsätta att bygga vidare på det arbetssätt som kommer vara en nyckel för att nå vår vision, säger ÖSK:s Vd Simon Åström.

– Vi har ett arbetssätt där alla i ledarteamet ska vara delaktiga. Jimmy har en djup kompetens inom idrottsfysiologins alla delar, och ligger i framkant gällande hur fysträning på bästa sätt kan bidra till den löpande fotbollsutvecklingen hos både gruppen och de olika individerna. Det är ingen tillfällighet att vi regelbundet får besök ifrån både svenska och utländska klubbar för att se hur vi arbetar.

Jimmy Högberg har varit fotbollstränare i tio år. I tre år har han ansvarat för A-lagets fysträning och utbildning av ÖSK Elitfotbolls ungdomsledare. Innan dess har han bland annat varit fystränare i Degerfors. Jimmy har en bred 6-årig utbildning på GIH som han förstärkt med fördjupningskurser i Tyskland och USA. Hans unika kunskaper i träningslära och hans nytänkande i hur man utvecklar fotbollsträning har uppmärksammats av SvFF. Det har inneburit att han idag också har en hög tjänst inom förbundet med ansvar att utbilda elittränare och ungdomslandslagen, och han är också medförfattare till förbundets nya tränarutbildningsmaterial.

– Trots att jag hade andra möjligheter valde jag att fortsätta i ÖSK. Simon Åström och styrelsen har en vision och en framtidstro som jag delar till hundra procent, säger Jimmy Högberg.

– ÖSK:s tänk, där vi möter både framgångar och motgångar med långsiktighet och logik istället för med brandkårsutryckningar, är för mig det enda sättet att nå varaktiga resultat. Jag tror också stenhårt på det integrerade arbetssätt vi har i ÖSK, där alla i ledarteamet och klubbens ledning är delaktiga och tar ansvar för att klubben ska nå dit vi vill. Vårt sätt att jobba tror jag på många sätt är unikt i Sverige.

Jimmy bygger i hög grad sitt arbete på egen fortbildning och omvärldsspaning. Han hämtar det bästa både vad gäller träning och pedagogik och anpassar det till fotbollen och den spelidé som ÖSK har.

– Mitt och klubbens mål är att skapa en trivsam, men också utvecklande vinnarmiljö för spelarna. ÖSK ska i första hand inte locka talanger med höga löner, utan med en miljö där man kan utvecklas maximalt som fotbollsspelare. Gör man det, så ökar möjligheterna drastiskt för en ung spelare att nå både fotbollsmässig och ekonomisk framgång, menar Jimmy Högberg.

ÖSK Fotboll

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908