Engagemanget växer – möt Svartvita i Stockholm

Ni som följer ÖSK på sociala medier har säkert sett att ÖSK-fansen i Stockholm har stora planer inför året. Vi hörde av oss till Johannes Räihä, som är en av initativtagarna bakom exilgruppen "Svartvita i Stockholm".

Tjena Johannes! Du är en av de drivande i Svartvita i Stockholm. Berätta lite om initiativet. Vilka är ni?
– Ja, alltså det finns otroligt många ÖSK-närkingar i huvudstaden, men länge satt man ensam i sin kammare och kollade matcherna. Jag och några kompisar styrde en pub att samlas på när det vankades match. Det var några år sedan, och nu har det vuxit lite för varje år.  Många i den nuvarande gruppen kände inte varandra alls innan detta, så det är ett spretigt men härligt gäng med helt olika bakgrund.  Vi har alltid haft som ambition att komma bort från den stereotypa fotbollskulturen. Bort från Ultras och machogrejen. Vi vill att man ska komma till puben och ha det trevligt. Inga maskeringar, inga bangers, ja ni fattar. Vi brukar skämta om att vi förmodligen är Sveriges, eller kanske världens, snällaste supporterfalang.
 
Vad har du själv för ÖSK-bakgrund?
– Jag började gå kontinuerligt på matcher när ÖSK var riktigt tråkiga. Stefan Lundin-tiden. Men jag har alltid dragits till det defekta, sådant som skaver. Så jag blev förstås kär direkt.  Jag älskade den perioden, för det fanns inte mycket som var bra. Det var glest på läktarna, i klacken, fotbollen var dålig, därefter åkte vi ur och håll på att konka dessutom. Som jag minns det regnade det alltid på matcherna också. Men det här har svetsat samman ÖSK-supportrarna på ett speciellt sätt som jag tror är unikt för oss. Håkan Hellström sjunger ju ”Jag är inte kär i henne för vad hon är, utan för vad hon inte är” och lite så är det för mig i min relation till ÖSK.

Ni har lagt upp bilder och logga med Kubisztal i 08-mundering, berätta.
– Vi har pratat ett tag om att göra en egen logga, men det har dragit ut en del på tiden. Men Joel Lundblad, en av våra grundare, hade en idé om att ha något som symboliserade Närke men samtidigt andades Stockholm. Vad passar då bättre än Kuba i en rutig flanellskjorta och en sotarmössa? Fantastisk enligt mig.
 
Och buss är bokad till premiären, finns det platser kvar?
– Ja! Och det är förmodligen den bästa bussen som någonsin rullat i supportersammanhang. Den har egen bar, fåtöljer och fantastisk inredning. Vi kommer köra livemusik med gamla ÖSK-dängor och dela ut texthäften, ha billig öl i baren och dela ut en gratis kaffegök vid avfärd. Det finns platser kvar, men sist jag kollade var det 10 stycken kvar av de totala 35, så det är bråttom att anmäla sig för den som vill med!  Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det kan vara den första exilbussen som rullar i ÖSK:s historia. Kanske kan något ha styrts 1994 till landskrona, men annars är vi först! Vill en anmäla sig så släng iväg ett mail till svartvitaistockholm@gmail.com så snart som möjligt. Bussen kommer rulla vid 13.00 från Stockholm och svänga förbi puben för att sluta upp med alla andra närkingar innan match!
 
Om man är ÖSK:are och bor i Stockholm. Hur möter man enklast upp er?
– Vi samlas på Retro på söder för att se matcherna tillsammans. Adressen är Bondegatan 25. Dyk upp till puben på matchdag så är det alltid ett gäng där. Vill man få kontakt med oss går det bra att skriva till oss på vår Facebooksida Svartvita i Stockholm. Vi svarar alltid!  Bör nämnas också att vi kommer sälja medlemskort för en hundring i år, och med det kortet får du rabatt på käk och alkoholfri dryck på Retro. Mer info om hur du skaffar kortet kommer ut på vår facebook snart!
 
Ni som är ÖSK:are i exil. Är det lätt att följa ÖSK ändå, tycker du?
– Både ja och nej. Jag tycker det har skett en oerhörd förbättring när det gäller hemsida, nyheter och framför allt kommunikation mellan klubb och supportrar. Det känns som att man är en del av klubben nu på ett helt annat sätt än för några år sedan. Samtidigt är det alltid lättare att följa laget när man bor i Örebro förstås – då kan man gå på alla hemmamatcher, träningar och så vidare.

Hur är din känsla inför säsongen?
– Jag har en bra känsla, det ska bli så jävla skönt när det drar igång. Som ett tomrum som fylls. Vi har ett bra gäng i laget och det verkar vara bra stämning och serien känns relativt svag. Bortsett från MFF då, övre halvan är helt klart möjlig att hamna på om vi håller oss borta från skador.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908