Tack för i år - vi ses 2015

Förstora bilden

En intensiv höst börjar gå mot sitt slut, och julen står för dörren. Det är en tid som lämpar sig väl för att både summera och blicka framåt. För mig personligen har det varit ett spännande och roligt år som avslutats med ett nytt uppdrag och en flytt tillbaka till Örebro. För ÖSK:s del innebär det vi presterade på planen under hösten att vi bär med oss en positiv känsla in i 2015. Den bilden förstärks av att försäljningen av säsongskort går bättre än på många år, det var länge sedan vi hade så många supportrar som tecknat årsabonnemang innan årsskiftet.

Planeringsarbetet är i full gång. Det är nu vi påbörjar den resa som ska ta klubben till nästa nivå. Ambitionen är högt ställd. På sikt ska ÖSK vara ett lag som är med och krigar i toppen av den allsvenska tabellen. Vi ska plocka medaljer. Och vi ska ut i Europa. Vi kommer inte att vara där över en natt, utan vi ska lägga en tydlig strategisk plan som innebär att vi tar ett steg i taget och gör smarta satsningar för att närma oss det långsiktiga målet. Det är lätt att glömma att vi i år var nykomlingar, och på kort sikt handlar det om att vi ska etablera oss som ett starkt allsvenskt lag.

Tränarteamet har tillsammans med Magnus Sköldmark en klar bild av vad man vill göra med laget. Hur gruppen ska utvecklas vidare, vilka positioner man vill förstärka på, och vilka nyrekryteringar man vill göra. Det här är ett arbete som pågår löpande, och där många är nyfikna på vad som händer. Vi tänker inte ta några förhastade beslut, och jag delar helt Alexander Axéns uppfattning om att vi ska följa vår plan och att det är viktigare att ta in rätt spelare sent än att skynda fram lösningar.

Vi har många utmaningar framför oss. Vi kommer 2014 att göra ett ekonomiskt minusresultat med en preliminär prognos på cirka 1,7 miljoner kronor. Det är en förlust vi klarar av att hantera, samtidigt som det såklart kommer att påverka vårt arbete. Vi ska följa vår plan och vara smarta i vår planering, vi ska vara kreativa och våga tänka nytt, och vi ska vara lyhörda och utvecklas gemensamt med våra partners, supportrar och övriga intressenter. Vi vet vad vi vill göra. Vi vill utveckla upplevelsen kring matcherna och locka fler supportrar till Behrn Arena. Vi vill utveckla samarbetsformerna med våra partners. Vi vill utveckla klubbens position som aktivt bidragande till Örebros utveckling. Vi vill bli duktigare på att kommunicera och involvera. Och ytterst vill vi naturligtvis utvecklas sportsligt.

Vi kommer inte lyckas på egen hand, utan kan bara göra det tillsammans med er. Därför hoppas jag att du vill vara med på vår gemensamma resa. Ditt engagemang är avgörande för i vilken takt vi har möjlighet att utvecklas. Samtidigt lovar jag att vårt engagemang ska vara precis så starkt som du har rätt förvänta dig.

Jag vill å ÖSK:s vägnar tacka er för ert stöd under 2014, och hoppas att vi fortsätter sida vid sida även under 2015. Till sist vill jag passa på att önska er alla en skön ledighet, en god jul och ett gott nytt år!

#viärsvartvitt

Simon Åström
VD ÖSK Elitfotboll AB

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908