Intervju: Marcus Astvald

Förstora bilden

I matchen mot AIK fick publiken på Behrn Arena stifta bekantskap med ett nytt ansikte bland de vita tröjorna. Egne produkten Marcus Astvald gjorde debut!

Grattis till din första match från start i ÖSK-tröjan, Marcus!

 

— Tack, tack.

 

Hur var känslan att springa in på Behrn Arena som startspelare?

— Kändes grymt bra. Det var ju verkligen en perfekt debutmatch, hemmamatch mot AIK inför 11 000 i publiken. Det blir inte mycket bättre än så.

 

Du var med och hoppade in mot AIK under försäsongsmötet mellan lagen, var det stor skillnad att möta dem i en tävlingsmatch?

— Ja, det var en väldigt stor skillnad. Det var oerhört mycket tuffare nu, hårdare spel och framförallt högre tempo. Idag gjorde vi själva en mycket bättre insats också, i vintras var vi aldrig med i matchen.

 

Du mötte närkingen och U21-landslagsspelaren Pierre Bengtsson på din kant, hur gick det tycker du?

— Det var lite lustigt, jag har faktiskt haft hans pappa som lärare i skolan. Men jag tycker det gick bra, speciellt i första halvlek. Han är en väldigt hård och rejäl spelare och plottrar man med bollen trycker han till dig direkt. Jag försökte komma rättvänd med fart mot honom, då gick det bra tycker jag.

 

Inledningsvis var det mycket spel på vänsterkanten. När du väl fick bollen så serverade du Nordin Gerzic till 1-0-målet. Skönt?

— Ja, väldigt kul. Porokara var het så då är det klart han ska få mycket boll också, det är inget att säga någonting om. Jag fick fler och fler bollar ju längre matchen gick och det var skönt att få vara inblandad i ett mål redan i debuten. Jag fick en bra djupledsboll att springa på och tänkte slå först slå inlägget mot mål men hörde hur Nordin skrek och såg att han var fri så jag satte inspelet snett bakåt istället. Och det blev ju väldigt bra tillslut, mycket starkt gjort av Nordin att sätta den.

 

Din syn på matchen som helhet?

— Tycker vi spelar riktigt bra i första halvlek och kunde gjort fler mål. Det var tungt att åka på kvitteringen på det sättet och precis innan domaren blåser av för halvtid dessutom. På det stora hela var väl oavgjort ändå ganska rättvist. AIK tar över mer och mer och var bättre än oss i andra halvlek.

 

Vad har du för förhoppningar på höstsäsongen?

— Jag tror absolut vi har goda möjligheter att nå vår målsättning och placera oss bland de fyra främsta. Men för att nå dit måste vi nog utveckla vårt spel på bortaplan. Vi är grymt starka hemma i Örebro och vi borde kunna vara lika bra på bortaplan. Tror mest det är en fråga om självförtroende, vågar vi så vinner vi.

 

Vad har du för förväntningar för egen del?

— Jag hoppas såklart få spela så mycket som möjligt men om Bassombeng är frisk och i form går nog han före även i fortsättningen. Jag är bara 18 år och ser detta år mest som ett läroår.

 

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908