Huvudinnehåll
Jan Karlsson: "Tanken är att vi ska ha en full arena den 26 juli"
ÖSK Elitfotbolls VD Jan Karlsson förklarar närmre om hur de minskade publiksiffrorna påverkar ÖSK Fotboll.
En stor del av spontanbesökarna väljer att inte komma. ÖSK har ändå ökat antalet sålda säsongsabonnemang under 2010. Hur ser du på det?
- Man kan titta på premiären mot Åtvidaberg som exempel. Det är 6000 lite drygt som kommer på matchen och det är -5 till -6 grader kallt ute. Det är alltså de här absolut trognaste ÖSK fantasterna som kommer, de vill se premiären, de vill verkligen se matchen. Men just de här spontanbesökarna som bestämmer sig lite innan, det är vackert väder, det är vår och solsken, fåglarna kvittrar och de har allmänt blivit påverkade av en massmedial debatt om att nu är Allsvenskan igång. Känslan för Allsvensk fotboll kokar kanske inte på samma vis när det är en så pass tidig start på säsongen som det var i år. Så värmen och klimatet och känslan runt i kring påverkar jättemycket, framförallt spontanbesökarna. Vi gör ju insatser hela tiden, vi syns mycket i tidningar, på hemsidor. Vid första matchen efter uppehållet , Elfsborg 26 juli så har vi ett mycket aktivt samarbete med O-ringen. Dels kommer vi sälja biljetter på plats, ute vid O-ringens marknadstorg. Vi kommer sända direktutskick till alla Boråsare; information och erbjudande om matchen. Dessutom kommer vi annonsera på stan och i tidningar om just denna happening i samband med O-ringen. Tanken är att vi ska ha en full arena den 26 juli.
Några andra klubbar har visat på positiva siffror gällande marknadsintäkter, hur ser de ut för ÖSK Fotboll?
- Försäljningen har gått väldigt bra. Vi har ökat försäljningen hittills med drygt 2 miljoner kronor från 2009. Men framförallt, och väldigt positivt, vi har ökat i antalet kunder nu två år i rad, trots den lågkonjunktur som var. Vilket är jätteviktigt för att inte vara sårbara i framtiden.
Var det något ni trodde skulle bli svårt inför säsongen 2010?
- Kanske inte i år. Konjunkturen har vänt, vilket vi känt av successivt. Vi börjar vår försäljning i september och i och med att vi visste att det skulle bli Allsvenskt spel så kunde vi sälja på det Allsvenska konceptet vilket varit ett litet problem historiskt då vi inte vetat vilken serie vi ska tillhöra till hundra procent. Försäljningen både i år och i fjol har gått väldigt bra.
Om vi går händelserna i förväg lite och utgår från att vi slutar på topp tre i Allsvenskan och får spela i Europa. Vad skulle det innebära för ÖSK Fotboll?
- Det skulle innebära oerhört mycket. Dels publikmässigt vilket har både en ekonomisk- och en intressebäring och sedan då dels en stor betydelse för våra relationer med företagen, kommunerna, regionen, den övriga offentliga sektorn. Dessa kontakter och relationer tror jag stärks ytterligare, de har stärkts väldigt bra de senaste åren men jag tror att det skulle göra ett ytterligare uppsving att få spela i europa. Då sätter man verkligen Örebro på kartan och det kan ju alla dra nytta av.