Grattis Finland och grattis Albin Granlund

Foto: Bildbyrån / Johanna Lundberg

I helgen fick jag chansen att gratulera ÖSK:s Albin Granlund till att han och Finland säkrat sitt första mästerskap någonsin. Jag såg matchen och det var som att bli inbjuden på en enda stor fest.

Visst, de var Lichtenstein man mötte, men Finland har genom hela kvalet spelat med en smarthet, en finess och ett tempo som jag aldrig tidigare sett hos våra nordiska grannar.

Efter matchen stormades planen av segerrusiga finländare och det var slående vilken mix av människor det var som rusade in för att fira och gratulera sina hjältar. Det finns något väldigt vackert och rörande i förbrödringen som fotbollen kan skänka människor.

Det är inte varje dag man ser fullvuxna finska män gråta av glädje i direktsänd teve, det törs jag lova…

Det har varit ett sant nöje att följa Finland i det kvalet. De har även visat prov på en suverän mental styrka, en befriande kaxighet som tagit dem hela vägen till EM 2020.

Vi som är lite äldre (eller har det ”historiska skeendet klart för sig” som min farsa brukar hävda att ålder handlar om) minns ju så klart finska spelare Jari Litmanen och Sami Hyypiä.

Men ingen av de båda storspelarna fick alltså chansen att representera sitt land i ett mästerskap. Den chansen har Albin Granlund.

Finlands avancemang är en hyllning till LAGET, till det starka kollektivet.

Jag fick äran att göra Albin Granlunds första podd-intervju när han gästade ÖSK-PODDEN tidigare i år.

En ödmjuk och intelligent kille med bra mycket mer än fotboll i huvud och hjärta. En medmänniska som det är väldigt enkelt att tycka mycket om.

Grattis Finland och grattis Albin Granlund. Och grattis ÖSK!

Senare samma kväll gick även Sverige till EM efter ännu en perfekt genomförd laginsats.

Det Sverige gjort är onekligen suveränt och anmärkningsvärt. Tidigare har Sverige varit lite antingen eller. Antingen har vi haft ett starkt lagbygge eller så har vi förlitat oss på Zlatan. Vi har mer sällan lyckats kombinera ett starkt lagbygge med skickliga individuella spelare.

Men nu har en kille som Emil Forsberg vuxit ut och blivit en riktig ”nummer 10”. Han är både tungan på vågen och vågen om ni fattar vad jag menar.

Jag satt ner med förbundskapten Janne Andersson för några veckor sedan i ett annat sammanhang. Man förstår till fullo varför han är en ledare som kan leda ett litet land som Sverige till kvartsfinal i VM och till ännu ett mästerskap, med en omgång kvar av kvalspelet.

Han har en subtil elegans i sin ledarstil som gör att man känner sig sedd och bekräftad bara av att samtal med honom en stund.

Han älskar framgången men verkar uppriktigt ointresserad av äran som kommer med den. Jag gillar sådant.

Vintern är lång och hård i det här landet. Men bara längtan efter sommarens EM-slutspel fäster grönskande blomster av hopp och värme på varenda drypande och iskall trädgren.

Marcus Birro.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908