Marcus Birro: "Nu har ÖSK fyra raka utan förlust"

En viss elegant förskjutning åt det positiva går att skönja när det gäller medias rapportering om Örebro SK. Vändpunkten har så klart sin grund i det sportsliga. 4-0 mot Falkenberg var en slags positiv vändpunkt, kanske framförallt för HUR man vann den matchen.

Sedan följdes den upp med den briljanta segern i Helsingborg och den fantastiska upphämtningen hemma mot IFK Göteborg.

Sedan åkte man till naturgräset i Kalmar och fick med sig 1-1 efter en sömnig första halvlek men livfullare andra.

Man måste ju älska Carlos Strandbergs ”Balotelli-doftande” psyke när han iskallt går fram och faktiskt sätter den andra straffen efter att bränt den första.

Jag talade med manager Axel Kjäll om just den mentala inställningen hos ÖSK efter matchen mot Blåvitt. Det är starkt att komma tillbaka efter 0-2 med tanke på hur det har sett ut på hemmaplan under våren. Det är starkt av Martin Broberg att faktiskt vara den som matar in bollen till 2-2 mot IFK efter att han i sin tur hade bränt en straff strax innan.

Man ger inte upp. Man reser sig. Man står stolta.

Den egenskapen är ohyggligt viktig i ett fotbollslag.

Nu har ÖSK fyra raka utan förlust, två segrar, två kryss.

Rakt igenom tabellen löper en sylvass gräns.

IFK Norrköping på sjunde plats, har nio poäng (!) ner till just ÖSK som nu ligger på åttonde plats.

Den här uppdelningen går i linje med hur de övriga europeiska ligorna ser ut.

Som en direkt följd av allt detta sportsliga har även media skrivit om hur Jake Larsson jagat efter en misstänkt rattfyllerist och att det ryktats om att italienska Inter vill köpa honom för uppskattningsvis 18 miljoner kronor. Vilket i så fall med råge skulle vara Örebros dyraste spelarförsäljning någonsin.

Jag skrev till Jake när jag läste om Inter. ..

Jag skrev: ”Om du går till Inter kommer jag åka ner till Milano och hälsa på dig varenda helg, det fattar du va?”

Jag fick inget svar…

Under veckan som gick hann jag även träffa Daniel Bäckström och Jimmy Högberg som ingår i Axels tränarteam och efter en timma med dem står det allt mer klart för mig vilken oerhört kunnig, dedikerad och hängiven tränarduo ÖSK faktiskt har.

På söndag kommer BK Häcken till Behrn Arena.

Hisingen har för mig som göteborgare mest varit ett gråfläckigt berg där jag satt och söp på 90-talet och ledsna kranar längs hamnen.

Nu sjuder det av liv och de ledsna kranarna har blivit stolta och BK Häcken har vunnit en av de två pokaler som delas ut varje säsong. Segern i Svenska Cupen imponerar.

Under två år på gymnasiet var Häckens nuvarande sportchef Sonny Karlsson min gympalärare.

Varje tisdagsmorgon samlades vi i Schillerska Gymnasiets mikroskopiska idrottshall. Varje måndag repade jag med mitt värdelösa rockband The Christer Petterssons vilket i korthet betydde att jag var bakfull varje tisdag.

Det var inte Sonny. Men han var lättövertalad.

Han hade säkert glimrande planer som inkluderade plintar, hänga i ringar eller springa tjugo meningslösa varv runt skolan men varje tisdag lyckades vi övertala honom om att spela innebandy. Varenda gång.

Episkt.

Det känns som att Allsvenskan drog igång igår. Men snart är det bara sammanlagt tio matcher kvar. Missa inte tillfället att se detta Örebro SK på plats. Ta med dig din mamma, din bror, din arbetskamrat, din fru, din före detta man, vem du vill. Ring någon eller kom själv.

Du är aldrig ensam på Behrn Arena. Kom dit och stötta ÖSK i en svår och viktig hemmamatch.

Väl mött på Behrn Arena på söndag kl 15.

Marcus Birro.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908