Marcus Birro: "Det finns andra näringskedjor man kan använda sig av"

Foto: Icon Photography

Örebro SK är staden Örebros i särklass viktigaste ambassadör. När jag talar med människor utanför Örebro om staden (och inte bara med supportrar eller journalister) så är det ÖSK man snabbast kommer in på.

Det här är hela regionens främsta styrka.

För Örebro glöder. Nyligen utsåg Aftonbladet Örebro till Sveriges populäraste stad.

Örebro är den stad i Sverige där antalet utländska turister ökat allra mest.

De sista månaderna har det nästan varit omöjligt att få tag i ett hotellrum i stan. Det geografiska läget är suveränt, stadens storlek perfekt och människorna är, vad min farsa brukar kalla, ”genuint jordade”.

Mitt i denna trädgård av sjudande liv är ÖSK pilen som når längst in och allra mest konsekvent in i människors hjärtan. ÖSK blir därför en slags spegel för hela staden, hela bygden, hela landskapet Närke.

Detta tror jag klubben kan göra mer av. Upptagningsområdet är stort.

Jag talade med John Alvbåge (tidigare i klubben) om detta i ÖSK-PODDEN förra veckan.

Han sade (förutom att Örebro är den stad och den klubb som präglat honom allra mest):

”ÖSK borde bredda synfältet och långsiktigt försöka bli den naturliga platsen för talanger att hamna på. Inte bara Närke, utan Dalsland, Värmland och Dalarna är fulla av unga, lovande talanger. Här kan ÖSK bli en klubb som samlar upp och vidareutvecklar.”

Jag tror det är rätt väg att gå.

Den fotbollsmässiga näringskedjan är brutal och skoningslös. Mest pengar vinner mest. Men det fina i den hiskliga kråksången är att det finns andra näringskedjor man kan använda sig av.

Alla (!) spelare jag snackat med i ÖSK nämner några av dessa andra vägar till framgång. Den familjära känslan, Axel Kjäll med tränarteam. Har man som klubb inte mest pengar får man bli unik på andra sätt. Då kan man locka unga, lovande spelare att komma till klubben. Här är suveräne Jake Larsson ett glimrande exempel.

Örebro SK har stora planer för framtiden. Det kan man skratta åt. Men de som skrattar åt människor med passionerade och stora planer har själva sällan modet att drömma stort. Det är deras egna tillkortakommanden som spökar. Givetvis ska man ha stor respekt för de utmaningar som finns när det gäller att växa som fotbollsklubb, men den som inte drömmer går blank genom livet.

Det finns vägar att gå. Den egna akademin är en sådan väg. Nyligen steppade den upp i kvalité, från tre till fyra stjärnor.

Kan man behålla tränarteamet, behålla några nyckelspelare, få med sig människorna i Örebro och samtidigt bibehålla den familjära stämningen (som exakt ALLA jag talar med i fotbollsvärlden utanför Örebro vittnar om) och samtidigt lyckas utöka sitt geografiska överblick över talanger, då finns det verkligen fog för de stora drömmarna.

Jag är glad och tacksam att under en tid få vara en liten del av dessa vackra drömmar.

-
Marcus Birro

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908