Marcus Birro: "Varför ser samhället på denna konstform som kriminell verksamhet?"

Det har handlat mycket om flaggor på sista tiden. Polisen har, med förfärande kort varsel och utan att snacka med supportrarna, både i Sundsvall och i Stockholm gått in och klassat en särskild sorts flaggor som ”brottsverktyg.” Det handlar om den sortens flaggor som kan rulla upp eller ner på en läktare. Polisen klassar dessa som brottsverktyg för att man kan gömma sig under dem och tända bengaler.

När jag läste detta började jag tänka på andra saker som man gömma sig bakom.

Rädsla, tidningar, hattar, arrogans, en vacker yta, hat och… löjliga regler.

Senare samma kväll såg jag ett derby i Turin där Juventus-klacken hade just en stor flagga som böljade nerför en hel kortsida. Ännu en gång slogs jag av kraften i den konstform som tifo-verksamhet är. Och ännu en gång blev jag förbannad över den oerhörda brist på respekt och förståelse som svenska fotbollsfans tvingas utstå.

Varför ser samhället på denna konstform som kriminell verksamhet?

Vem har suttit och tänkt: ”Hur ska vi som bäst kunna rasera det förtroende vi byggt upp ihop med svenska supportrar? Hur kan vi rasera allting? Kanske om vi får för oss att man tänder raketer under deras flaggor? Då kan vi likställa supporter-flaggor med knivar och andra brottsliga verktyg. Hur ska vi då kommunicera att vi nu ser flaggor som vapen? Jag vet. Vi säger ingenting alls tills ett dygn före match då vi helt enkelt går ut och slår fast det. Det låter väl bra?”

Missförstå mig rätt. Jag har stor respekt och högt förtroende för svensk polis. Så jag utgår ifrån att den bristande kommunikationen med klubbarnas fans är ett misstag. Jag tar för givet att klassningen av flaggor som brottsverktyg är ett bisarrt skämt och jag hoppas att de inte ägnar sig åt negativ särbehandling för att de inte förstått att svensk läktarkultur är en konstform att likställa med teater, modern konst eller vilken annan kulturyttring som helst.

Att försöka komma åt användande av bengaler genom att brotts-klassa flaggor är bara korkat.

Det har tagit lång tid att bygga förtroendet mellan polis och supportrar. Det har varit ett långsiktigt arbete som verkligen givit resultat. Men ett förtroende går väldigt snabbt att riva ner.

För att ett möte ska äga rum måste två parter gå mot varandra i respekt och lyhördhet.

Att förbjuda flaggor ett dygn före match utan att ens ha snackat med fansen är inget möte, det är bara märklig, snedvriden och felaktig makt-arrogans.

Gör om. Gör rätt. Låt oss hålla läktarna fria från bengaler och knallskott. Men förbjud inte flaggor som ett led i det arbetet.

Kan vi vara överens om det?

För Sportklubben,
Marcus Birro.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908