Marcus Birro: "Jag vet att det här ÖSK är ett för bra lag för att hamna i botten av årets allsvenska"

Foto: Bildbyrån / Simon Hastegård

Jag satt i bilen från Malmö och lyssnade på Radiosporten under matchen mot AFC. Jag skrek rakt ut och började hamra mot taket när Carlos Strandberg satte 0-1. Vi var någonstans utanför Jönköping när jag vevade ner rutan och skrek: ÄNTLIGEN mot den kyliga vårkvällen. Sedan bröts sändningen från arenan av hockey och curling och vad det nu var och jag märkte att jag började köra för fort av ren nervositet….

Ni vet skräcken/förhoppningen man känner när Radiosporten kör sin mål-jingel och man tänker: ”Kom igen nu” men så är det AFC som kvitterat och jag vänder mig till min fru som sitter bredvid mig i bilen och säger att "det är makterna".

"Makterna.”
Det var vad August Strindberg kallade Gud.

När han promenerade runt i Paris och såg kyrktuppar flaxa med vingarna åt ett visst håll så visste han att det var makterna som talade till honom.

En del skulle med visst eftertryck hävda att han enbart var galen…

Jag tillbringade min barndoms somrar på landsbygden utanför Vicenza i Italien. Ibland tog familjen sena promenader mellan byn och fasters hus och de där ljumma nätterna följdes vi av en symfoniorkester av eldflugor som blinkade fram vägen för oss. Jag minns hur lugn och lycklig jag blev av mina föräldrars förtroliga samtal, min brors taktfasta steg i gruset. Jag gjorde en nystart varje natt. Varje dag var en ny värld, ett sagopalats. Lite så upplever jag också påsen som står inför dörren.

Lite så är varje ny dag för en fotbollsklubb också.

”Tänk att starta varje dag som ny” sjunger Joakim Thåström. Varje ny dag är en ny möjlighet. Jag älskar det där.

Det är snart påsk och på långfredag spelar ÖSK sin andra hemmamatch mot tuffast tänkbara motstånd. AIK kommer till Behrn Arena.

Men jag vet att det här ÖSK är ett för bra lag för att hamna i botten av årets allsvenska. Jag träffade C-Mores Patrik Westberg för ett avsnitt av ÖSK-PODDEN tidigare idag och han sade samma sak: ”Örebro är för bra för bottenstriden.”

Och hatten av för alla supportrar som reste till Eskilstuna i fredags. Er passion är den enda passion som den här påsken behöver. Att efter två raka förluster fylla buss efter buss inför en bortamatch i Eskilstuna är verkligen en kärleksförklaring.

Nu vänder vi bibelsidor och andra blad mot långfredagen och matchen mot AIK.

För Sportklubben,
Marcus Birro

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908